Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metabolik Regülasyon Mekanizmaları | BYK 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ESMA HANDE ALICI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ESMA HANDE ALICI, |
Dersin Yardımcıları | Biyokimya Anabilimdalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Biyokimya, canlı organizmadaki yapı, organizasyon ve bunların fonksiyonlarını moleküler düzeyde tanımlamaktadır. Bu ders, özellikle yapı ve fonksiyon arasındaki ilişki ve regülasyonla ilgili ana konular ile metabolizmanın regülasyonu hakkındaki gerekli bilgileri öğrenciye sunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bölüm 1. Homeostasis 1.1. Termoregülasyon, osmoregülasyon, ekskresyon 1.2. Sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesi 1.3. Metabolizma ve enerji dengesi
Bölüm 2. Sinyal İletimi 2.1. Hücreden hücreye sinyal iletim yöntemleri 2.2. Hücreler arası sinyal iletiminde mesafeler 2.3. Reseptör sınıfları
Bölüm 3. Hormonlar 3.1. Hormonların sınıflandırılması 3.2. Hormon etki mekanizması 3.3. Hormonlar-sinir sistemi ilişkisi
Bölüm 4. Enzimatik Regülasyon 4.1. Enzim sentezinin genetik kontrolü 4.2. Enzim aktivitesinin regülasyonu 4.3. Özel organizasyonlar ve kompartmanlama |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler homeostasis tanımını öğrenir. | ||
2 | Öğrenciler metabolik regülasyonun temel prensiplerini öğrenir. | ||
3 | Öğrenciler metabolik regülasyonda kullanılan sinyal iletim yöntemlerini ve reseptör sınıflarını öğrenir. | ||
4 | Öğrenciler hormon sınıfları ve bunların etki mekanizması ve sinir sistemiyle koordinasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | ||
5 | Öğrenciler enzim aktivitesinin nasıl regüle edildiği ve enzimatik regülasyonun kontrolü hakkında bilgi edinir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Homeostasis:Termoregülasyon, osmoregülasyon, ekskresyon | [1] [2] [3] [4] |
2 | Homeostasis:Sıvı elektrolit ve asit- baz dengesinin düzenlenmesi | [1] [2] [3] [4] |
3 | Metabolizma ve enerji dengesi | [1] [2] [3] [4] |
4 | Metabolizma ve enerji dengesi | [1] [2] [3] [4] |
5 | Hormon reseptörleri ve sinyal iletimi | [1] [2] [3] [4] |
6 | Hormon reseptörleri ve sinyal iletimi | [1] [2] [3] [4] |
7 | Metabolik regülasyonda hormonlar | [1] [2] [3] [4] |
8 | Metabolik regülasyonda hormonlar | [1] [2] [3] [4] |
9 | Genetik düzeyde regülasyon: Lac, Trp ve Ara operonları | [1] [2] [3] [4] |
10 | Arasınav | |
11 | Genetik düzeyde regülasyon: Ökaryotik gen ekspresyonunun kontrolü | [1] [2] [3] [4] |
12 | Metabolik regülasyonda enzim aktivitesinin kontrolü | [1] [2] [3] [4] |
13 | Metabolik regülasyonda enzim aktivitesinin kontrolü | [1] [2] [3] [4] |
14 | Metabolik regülasyonda enzim aktivitesinin kontrolü | [1] [2] [3] [4] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders kaynakları kısmında verilen kaynaklardan hazırlanmış ders notu.
[1] Alıcı E.H., Metabolik Regülasyon Mekanizmaları Ders Notları, 2023, Sakarya. |
Ders Kaynakları | 1. Robert K. Murray, Robert Kincaid Murray, Harper's Biochemistry, Appleton & Lange, 2000. 2. Trevor Palmer, Philip L. Bonner, Enzymes (Second Edition), Woodhead Publishing, 2011, ISBN 9781904275275. 3. D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. 4. IJsbrand M. Kramer, Signal Transduction (Third Edition), Academic Press, 2016, ISBN 9780123948038.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Biyokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler homeostasis tanımını öğrenir. | |||||||
2 | Öğrenciler metabolik regülasyonun temel prensiplerini öğrenir. | |||||||
3 | Öğrenciler metabolik regülasyonda kullanılan sinyal iletim yöntemlerini ve reseptör sınıflarını öğrenir. | |||||||
4 | Öğrenciler hormon sınıfları ve bunların etki mekanizması ve sinir sistemiyle koordinasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||
5 | Öğrenciler enzim aktivitesinin nasıl regüle edildiği ve enzimatik regülasyonun kontrolü hakkında bilgi edinir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |