Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metal İçeren Proteinler ve Fonksiyonları | BYK 537 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLNUR ARABACI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Biyokimya Anabilimdalı Araştırma Görvlileri |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu ders, biyokimyasal reaksiyonları katalize eden metal atomlu metalloenzim mekanizmalarının canlı organizmalarda ne kadar önemli olduğunu anlamaya yardımcı olacak ve enzimlerin biyokimya, tıp, tekstil, tarım, gıda ve eczacılık sektörlerindeki önemi hakkında bilgi verecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, metal ve organometalik bileşiklerin biyolojik sistemlerde protein yapısındaki yeri ve proteinlerle etkileşimini içerir. Canlı sistemlerdeki metal iyonlarının rolü ile organometalik bileşiklerin, proteinlerin ve enzimlerin canlı sistemlerdeki işlevlerini açıklamayı ve belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu dersin sonunda organometalik bileşiklerin yapısı ve biyolojik sistemlerde metal ile metaloproteinlerin fonksiyonları, metal ve organometalik bileşiklerin proteinlerle etkileşimi, fonksiyonları ve kimyası verilmektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metal atomlarının proteinlerdeki önemi, rolü ve fonksiyonunu öğrenirler ve yorumlarlar | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Metalloproteinlerin yapı ve tayini yorumlarlar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Metal içeren proteinlerin biyolojik fonsiyoonlarını anlar ve tartışırlar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Demir, zinko ve magnezyum içeren proteinlerin önemi ve yapı tayinlerini yorumlayabilirler | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Molibden ve tungdten içeren proteinlerin varlığını önemini yorumlar ve fanksiyonlarını tartışabilirler. | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Metalloenzim ve proteinlerdeki son gelişmeleri değerlendirebilirler. | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Alkali ve Toprak Alkali Metaller | 1.Hafta Sunusu |
2 | Biyolojik Sistemlerdeki Organometalik Bileşikler | 2.Hafta Sunusu |
3 | Redoks olmayan Metalloenzimler | 3.Hafta Sunusu |
4 | Bakır Proteinler | 4.Hafta Sunusu |
5 | Bakır Proteinlerin Spektroskopik Analizleri | 5.Hafta Sunusu |
6 | Demir içeren Proteinler | 6.Hafta Sunusu |
7 | Hem Proteinleri: Sınıflandırıması ve Fonksiyonları | 7.Hafta Sunusu |
8 | Demir Depolayan ve Transfer Eden Proteinler | 8.Hafta Sunusu |
9 | Porfirin ve Metalloporfirinlerdeki Elektron Transferleri Yapan Proteinler | 9.Hafta Sunusu |
10 | Demir Proteinlerinin Spektroskopik Analizleri | 10.Hafta Sunusu |
11 | Çinko İçeren Enzim ve Proteinler | 11.Hafta Sunusu |
12 | Mangan İçeren Enzim ve Proteinler | 12.Hafta Sunusu |
13 | Molybdenyum ve Tungsten içeren Enzimler | 13.Hafta Sunusu |
14 | Metaloprotein ve Metalloenzimler HakkındakiGüncelçalışmalar | 14.Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derlenmi ders notları |
Ders Kaynakları | 1) Chemistry of Metalloproteins, Editor(s): Joseph J. Stephanos Anthony W. AddisonFirst published:11 July 20142014 by John Wiley & Sons, Inc 2) Metal Ions in Biological Systems, 2000, Helmut Sigel, Editors: Taylor and Francis Grup |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
7 | Biyokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metal atomlarının proteinlerdeki önemi, rolü ve fonksiyonunu öğrenirler ve yorumlarlar | 2 | ||||||
2 | Metalloproteinlerin yapı ve tayini yorumlarlar | 3 | ||||||
3 | Metal içeren proteinlerin biyolojik fonsiyoonlarını anlar ve tartışırlar | 4 | ||||||
4 | Demir, zinko ve magnezyum içeren proteinlerin önemi ve yapı tayinlerini yorumlayabilirler | 4 | ||||||
5 | Molibden ve tungdten içeren proteinlerin varlığını önemini yorumlar ve fanksiyonlarını tartışabilirler. | 3 | ||||||
6 | Metalloenzim ve proteinlerdeki son gelişmeleri değerlendirebilirler. | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |