Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Boya ve Boyar Maddeler | AOK 547 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı boyalar ve boyar maddeler hakkında genel bilgi vermek, bazı boya ve boyar madde çeşitlerini öğretmek, boya ve boyar maddelerin yapılarıyla renkleri arasında ilişki kurma becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bölüm 1. Bölüm 2. Bölüm 3. Bölüm 4. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boyarmadde, boya ve pigmentlerin arasındaki farkları ve benzerlikleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Boyar maddelerin genel özelliklerini açıklayacaktır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Renk oluşum konseptini açıklayabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Boyar maddelerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini açıklayacaktır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Her bir boyarmadde sınıfının önemini kavramıştır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Tekstil materyallerinin boyamasında kullanılan boyarmaddeleri tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boya ve boyar maddelerin tanıtılması | [1-6] |
2 | Boya ve boyar madde çeşitleri | [1-6] |
3 | Boya ve boyar maddelerin endüstriyel uygulamaları | [1-6] |
4 | Boya ve boyar maddelerin endüstriyel uygulamaları | [1-6] |
5 | Azo boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
6 | Antrakinon boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
7 | İndigo boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
8 | Azomethin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
9 | Trifenil metan boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
10 | Poliolefin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
11 | Nitro boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
12 | Mordan boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
13 | Ftalosiyanin boyalar, yapıları, eldesi ve uygulama alanları | [1-6] |
14 | Pigmentler | [1-6] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Lubs, Herbert August, The chemistry of synthetic dyes and pigments. Amerikan Neriyat, New York, 1955. 6. Synthetic Dyes, M. Yadav, Campus Book Int., 2010, ISBN-10: 818781571X. A Textbook of Synthetic Dyes, O.D. Tyagi, M. Yadav, Anmol Publications Pvt. Ltd., 2002, ISBN-10: 8170413494. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Anorganik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Anorganik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boyarmadde, boya ve pigmentlerin arasındaki farkları ve benzerlikleri bilir. | |||||||
2 | Boyar maddelerin genel özelliklerini açıklayacaktır. | |||||||
3 | Renk oluşum konseptini açıklayabilir. | |||||||
4 | Boyar maddelerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini açıklayacaktır. | |||||||
5 | Her bir boyarmadde sınıfının önemini kavramıştır. | |||||||
6 | Tekstil materyallerinin boyamasında kullanılan boyarmaddeleri tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |