Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Laboratuvar Teknikleri ve Güvenliği | AOK 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT TEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT TEKER, |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Mustafa Şahin Dündar, Prof.Dr. Salih Zeki Yıldız, Prof.Dr. Mustafa Küçükislamoğlu, Doç.Dr. Kudret Yıldırım |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek lisans ve Doktora öğrenimi sırasında laboratuvar uygulamalarında bilinen tekniklerin geliştirilmesi ve laboratuvar güvenliği açısından, üst düzey bilgilerle laboratuvar çalışmalarını güvenli hale getirilmesinin öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Laboratuvarda çalışma kurallarının öğrenilmesi, Kullanılan kimyasalların sağlık yönünden tehlikeleri, Solventlerin yanıcılık patlayıcılık limitleri, iş güvenliği yönünden kimyasallara ait güvenlik sembolleri, MSDS tanımları, kullanımı , laboratuvar yangınları, tehlike anında uygulanacak işlemler, deneysel çalışma sonrasında oluşan kimyasal atıkların bertaraf edilmesi, Kimyasalların depolanması, laboratuvarda çalışma yönünden alınacak güvenlik önlemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda Güvenlik İlkeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Acil Müdahale, İlk Yardım | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Malzeme Güvenlik Bilgi Formu | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Zehirli, Yanıcı, Patlayıcı Kimyasallar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yangın Kimyası, Yangın sınıflandırması, Söndürme Yöntemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
6 | Yangına Karşı Alınacak Önlemler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | Risk değerlendirme ve Kimyasal Atık Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvar Güvenlik İlkeleri, Etik ve Uygulamaları, | |
2 | Yeşil Kimya, | |
3 | Acil Müdahale, Kimya Laboratuvarlarında İlk Yardım | |
4 | Laboratuvar Tehlikelerin Öğrenilmesi,Güvenlik İşaretleri, Semboller ve Etiketler | |
5 | Malzeme Güvenlik Bilgi Formu (MSDS) | |
6 | Sınıflandırma Ve EtiketlenmeKonusunda Küresel Uyumlaştırılmış Sistem | |
7 | Zehirli Maddeler Ve Biyolojik Ajanlar: Kimyasal Hijyen | |
8 | Yanıcı ve parlayıcı kimyasallar (LEL ve UEL) | |
9 | ARASINAV | |
10 | Yangın ve Patlama Kimyası | |
11 | Yangın Sınıflandırılması ve Söndürme Yöntemleri | |
12 | YAngına Karşı Alınacak Güvenlik Önlemleri | |
13 | Risk Değerlendirmesi | |
14 | Kimyasal Yönetimi: Denetimleri, Depolama, Atıklar ve Güvenlik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Murat TEKER,Yangın Kimyası Ders Notları, Kimyasal Risk Etmenleri Ders Notlar, İş güvenliği Ders Notları, Laboratuvar Güvenliği, Kimya Mühendisliği Bölümü, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi |
Ders Kaynakları | Robert H. Hill, David Finster, Laboratory Safety for Chemistry Students A. Keith Furr, "CRC Handbook of Laboratory Safety, 5th Edition" R. Craig Schroll, "Industrıal Fıre Protectıon Handbook" 2002 by CRC Press LLC, ISBN 1-58716-058-7 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Anorganik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Anorganik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda Güvenlik İlkeleri | |||||||
2 | Acil Müdahale, İlk Yardım | |||||||
3 | Malzeme Güvenlik Bilgi Formu | |||||||
4 | Zehirli, Yanıcı, Patlayıcı Kimyasallar | |||||||
5 | Yangın Kimyası, Yangın sınıflandırması, Söndürme Yöntemleri | |||||||
6 | Yangına Karşı Alınacak Önlemler | |||||||
7 | Risk değerlendirme ve Kimyasal Atık Yönetimi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |