Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İk´Da Etik ve Sosyal Sorumluluk | IKY 304 | 6 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEVGİ DÖNMEZ MAÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, günümüz iş dünyasının etik, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik uygulamalarını anlamaya ve insan kaynakları yönetiminin rolünü değerlendirmeye yöneliktir. Bu kapsamda etik, osyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramları ve bu kavramların tarih içerisindeki gelişimleri ve insan kaynakları yönetiminin değişen rolü incelenecektir. Dersin sonucunda, öğrenciler iş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik konularında iş dünyasının uygulamalarını değerlendirebilme ve geliştirebilme becerilerini kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında iş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlil kavramları ve bu kavramların gelişimi; iş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kapsamındaki konular ve bu konuların İKY yönetimi ile ilişkisi ele alınır. Uluslararası rehber ve standartlar kapsamında Dünya´daki uygulamalar değerlendirilir. Kavramların Türkiye´deki gelişimi ve Türkiye´den örnekler incelenir. Ders kapsamında iş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik konularında araştırma yapma becerisi kazanılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | iş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramlarını tanımlarını bilir ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramlarının gelişim süreçlerini açıklar ve günümüzdeki yerini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | İş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kapsamındaki konuları bilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | İş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilrliğin İKY´nin ilişkisini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Uluslararası rehber ve standartların ilke ve uygulamarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Dünya´daki örnek uygulamaları değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramlarının Türkiye´deki gelişim sürecini bilir ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik araştırmalarında kullanılacak yöntemleri bilir ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik alanında araştırma raporu sunabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Dersin Kapsamı, Kaynaklar, Sosyal Sorumluluk ve İKY ilişkisi, KSS Kavramının İncelenmesi: Tanım ve Modeller | |
2 | Paydaş Yaklaşımı | |
3 | KSS’nin ve İş Etiğinin Tr’de Gelişimi ve Mevcut Durum | |
4 | Etik ve Etik ile İlgili Kavramlar, İş Etiğinin Gelişimi Etik Yönetimi, | |
5 | Sosyal Sorumluluk Rehber ve Standartları: Küresel İlkeler Sözleşmesi SA8000 Sosyal Sorumluluk Standardı | |
6 | Küresel Raporlama Girişimi, ISO 26000 Rehberi, Davranış Kodları, BM Sürdürülebilir Kalkınma İlkeleri BM Kadını Güçlendirme Prensipleri | |
7 | Sosyal Sorumluluk Projeleri (Kapsam ve Örnekler) | |
8 | KSS ve STK’lar, KSS ve Çalışanlar | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Gönüllülük Yönetimi | |
11 | Çeşitlilik ve Kapsayıcılık | |
12 | Örnek Uygulamaların İncelenmesi | |
13 | Etik ve KSS Araştırmalarının Gerçekleştirilmesi | |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Alakavuklar, O. N., Kılıçaslan, S., Öztürk, E. B. (2009). Türkiye’de Hayırseverlikten Sosyal Sorumluluğa Geçiş: Bir Kurumsal Değişim Öyküsü. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9 (2), 103-143. Global Compact Türkiye (2020), İş Dünyası Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Rehberi. Kuçuradi, İoanna (2003), “Etik ve Etikler”, Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 423 - 2003/1. Özel Sektör Gönüllüleri Derneği (ÖSGD) (2013), Kurumsal Gönüllülük Programları El Kitabı. TİSK (2016), İşveren Örgütleri İçin Sosyal Sorumluluk Revize Rehberi. TÜSİAD (2009), Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, İstanbul. HBR'den Makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | ||||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | ||||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | ||||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | ||||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | iş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramlarını tanımlarını bilir ve değerlendirir. | |||||||||
2 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramlarının gelişim süreçlerini açıklar ve günümüzdeki yerini yorumlar | |||||||||
3 | İş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kapsamındaki konuları bilir | |||||||||
4 | İş etiği, sosyal sorumluluk ve sürdürülebilrliğin İKY´nin ilişkisini yorumlar | |||||||||
5 | Uluslararası rehber ve standartların ilke ve uygulamarını bilir | |||||||||
6 | Dünya´daki örnek uygulamaları değerlendirebilir | |||||||||
7 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramlarının Türkiye´deki gelişim sürecini bilir ve yorumlar | |||||||||
8 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik araştırmalarında kullanılacak yöntemleri bilir ve uygular | |||||||||
9 | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik alanında araştırma raporu sunabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |