Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma İlişkileri | IKY 305 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞUAYYİP ÇALIŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞUAYYİP ÇALIŞ, Arş.Gör.Dr. SEMİH ERGELEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bilimsel bir alan olarak çalışma ilişkilerinin yapısı, temel yaklaşımları, kurumları, politikaları ve sonuçlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Çalışma ilişkilerinin tarihsel süreçte oluşumunu ve değişimini analiz etmek |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Endüstri ilişkileri kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Endüstri ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin işyeri, işletme, ulusal ve uluslararası düzeydeki faaliyetlerini açıklar, | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Endüstri ilişkileri ile ilgili farklı teorik yaklaşımları ve yöneltilen eleştirileri tartışır, | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Sendika kavramını, sendikal hakları, sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar, | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
5 | Devletin endüstri ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | İşveren örgütlerini, örgütlenme modellerini, fonksiyonlarını ve işlevlerini açıklar, | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, | |
8 | Toplu pazarlığın içerdiği konuları, sürecini ve kapsamını tartışır, | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
9 | Toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar, | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar, | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
11 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel bir alan olarak endüstri ilişkilerinin doğuşu ve gelişimi | Yıldırım ve Demirkan, s.1-20 |
2 | Endüstri İlişkilerinde kuram ve araştırma | Yıldırım ve Demirkan, s.22-26 |
3 | Sistem kuramı ve eleştirisi | Yıldırım ve Demirkan, s.26-31 |
4 | Çoğulculuk kuramı ve eleştirisi | Yıldırım ve Demirkan, s.31-34 |
5 | Marksist kuram ve eleştirisi | Yıldırım ve Demirkan, s.34-40 |
6 | Endüstri ilişkilerinin çerçevesi | Yıldırım ve Demirkan, s.40-56 |
7 | Küreselleşme ve Endüstri İlişkileri | Yıldırım ve Demirkan, s.57-65 |
8 | İşçi hareketleri ve sendikalar I | Yıldırım ve Demirkan, s.67-81 |
9 | Ara Sınav | |
10 | İşçi hareketleri ve sendikalar II | Yıldırım ve Demirkan, s.81-89 |
11 | İşverenler ve yönetim | Yıldırım ve Demirkan, s.89-93 |
12 | Devlet ve endüstri ilişkileri | Yıldırım ve Demirkan, s.93-99 |
13 | Toplu Pazarlık | Yıldırım ve Demirkan, s.98-108 |
14 | Uyuşmazlıklar, Grevler ve Arabulma | Yıldırım ve Demirkan, s.109-121 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yıldırım, Engin ve Demirkan, Mahmut (2007) Endüstri İlişkileri Ders Notları, Sakarya Kitapevi, Adapazarı |
Ders Kaynakları | Hobsbawn, E: J (1989) Devrim Çağı: 1789-1848, V Yayınları, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | ||||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | ||||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | ||||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | ||||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Endüstri ilişkileri kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar, | |||||||||
2 | Endüstri ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin işyeri, işletme, ulusal ve uluslararası düzeydeki faaliyetlerini açıklar, | |||||||||
3 | Endüstri ilişkileri ile ilgili farklı teorik yaklaşımları ve yöneltilen eleştirileri tartışır, | |||||||||
4 | Sendika kavramını, sendikal hakları, sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar, | |||||||||
5 | Devletin endüstri ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar, | |||||||||
6 | İşveren örgütlerini, örgütlenme modellerini, fonksiyonlarını ve işlevlerini açıklar, | |||||||||
7 | Toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar, | |||||||||
8 | Toplu pazarlığın içerdiği konuları, sürecini ve kapsamını tartışır, | |||||||||
9 | Toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar, | |||||||||
10 | Toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar, | |||||||||
11 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |