Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstri Sosyolojisi | IKY 101 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Canan Yılmaz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimleri hem mikro açıdan işletme bazında, hem de makro açıdan ulusal ve küresel düzeyde ele almak bu dersin temel hedefidir. Günümüzde ortaya çıkan gelişmeler tarihi kökenleri dikkate alınarak değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste iş ve çalışma ele alınacaktır. Bunun için kapitalizm, aydınlanma ve sanayi devrimi temelleri ele alınacak. daha sonra sosyal teori ve çalışmanın kısa tarihi; sonrasında ise 20. yüzyıldaki gelişmeler işlenecektir. daha sonra ise çalışma hayatındaki bazı temalar (ayrımcılık ve kontrol gibi) ele alınıp 21. yüzyıldaki durum ile ders bitirilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel bir tarzda geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimlerin tarihsel arka planını aktarır, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Herhangi bir iş örgütünün insan kaynakları/emek yönetimi politikalarını oluşturar ve bunları sorgular, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Emek haklarının temel insan haklarından olduğu bilincini kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sosyal adalet ve toplumsal uzlaşmanın gerçekleşmesinin sosyolojik temellerini, farklı yaklaşımların ve düşüncelerin ışığında değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyolojik düşünmek | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
2 | Sanayi Toplumu, kapitalizm ve sosyolojinin ortaya çıkışı | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
3 | Temeller: Aydınlanma ve Sanayi Devrimi | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
4 | Çalışmanın kısa tarihi ve anlamı | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
5 | Sosyal teori ve çalışma: Karl Marx | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
6 | Sosyal teori ve çalışma: Emile Durkheim | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
7 | Sosyal teori ve çalışma: Max Weber | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
8 | Ara Sınav | |
9 | 20. yüzyıl: Bilimsel yönetim yaklaşımı, Fordizm ve çalışma | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
10 | 20. yüzyıl: Fordizmden sonra | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
11 | Çalışma hayatından ayrımcılıklar | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
12 | Emek kontrolü ve direnme | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
13 | 21. yüzyıl: prekarizasyon | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
14 | Türkiye'de ve Dünya'da çalışma hayatı ile ilgili genel değerlendirme | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 |
Ders Kaynakları | İnsan, Çalışma ve Toplum: Çalışma Sosyolojisine Giriş, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019 Çalışma ve Toplum: Tim Strengleman & Tracey Warren, Ankara: Nobel |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | ||||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | ||||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | ||||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | ||||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eleştirel bir tarzda geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirir, | |||||||||
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimlerin tarihsel arka planını aktarır, | |||||||||
3 | Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler, | |||||||||
4 | Herhangi bir iş örgütünün insan kaynakları/emek yönetimi politikalarını oluşturar ve bunları sorgular, | |||||||||
5 | Emek haklarının temel insan haklarından olduğu bilincini kavrar, | |||||||||
6 | Sosyal adalet ve toplumsal uzlaşmanın gerçekleşmesinin sosyolojik temellerini, farklı yaklaşımların ve düşüncelerin ışığında değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 65 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |