Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toplum ve Örgüt | IKY 326 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Canan Yılmaz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Örgütlerin toplumsal hayat ve toplumsal hayatın örgütler üzerindeki etkisi hakkında farkındalık sağlayarak temel örgütsel konular hakkında bilgi sahibi olunmasının ve modern insanın hayatının büyük bir bölümünün örgütlerde geçtiği göz önünde bulundurularak örgütsel yapıların iç işleyişlerinin düzenlenmesinde ve değişiminde insan faktörünün önemli olduğunun fark edilmesinin sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında toplum ve örgüt arasındaki ilişkileri tanımlayan temel kavramlara değinilerek, örgütlerin gelişimi ve modern dünyada yer alan örgtülerin karşılaştığı temel konulara (iktidar, güven, gözetim vb.) değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örgütler ve toplum arasındaki ilişkileri ifade üzere temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Örgütleri amaçsal olarak ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Örgütlerin modern dünyada vazgeçilmez ve sürekli bir değişim içerisinde olduklarını saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bireylerin de örgütsel iç işleyişlerin düzenlenmesinde ( katılımcı, demokratik yapıların oluşturulması vb.) katkı sunabileceğini saptar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Örgütsel değişim için öneride bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Örgütlerin gelişimi ve modern dünyada yer alan örgtülerin karşılaştığı temel konuları (iktidar, güven, gözetim vb.) aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Modern toplumlarda örgütler / Ders içeriği | Anthony Giddens: Sosyoloji, Ankara: Ayraç |
2 | Modern örgütlerin temeli olarak modernlik ve ideolojisi | Alain Touraine: Modernliğin Eleştirisi, İstanbul: YKY; Krishan Kumar: Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma, Ankara: Dost |
3 | Sanayi Toplumu ve Sanayi Ötesi Toplum Tartışmaları | Zeki Parlak: Sanayi Ötesi Toplum Teorilerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Kocaeli Ünv. SBE Dergisi, 2004/2 |
4 | Bürokrasi, Bürokratik Yapıların Özellikleri, Post Bürokrasi | N. P. Mouzelis: Örgüt ve Bürokrasi |
5 | Taylorizm ve Bilimsel Yönetim, Fayol ve Yönetim Süreci | F. W. Taylor: Bilimsel Yönetimin İlkeleri, Ankara: Adres Yayınları; H. Fayol: Genel ve Endüstriyel Yönetim, Ankara: Adres Yayınları |
6 | Neo-Klasik Örgüt Kuramı | Tamer Koçel: İşletme Yönetimi |
7 | Kültür ve ideoloji: ne işe yarar | Selami Sargut: Kültürlerarası Farklılaşma ve Yönetim |
8 | ARA SINAV | |
9 | Örgüt Kültürü | Fuat Man: İş Denetiminin Bir Aracı Olarak Kültür |
10 | Örgütlerde emek denetimi: gözetim | Michel Foucault: Hapishanenin Doğuşu, Ankara: İmge |
11 | Örgütlerde güç ve çatışma | Ders Notları |
12 | Postmodernizm | Gencay Şaylan: Postmodernizm, Ankara: İmge |
13 | Postmodern örgütler | Engin Yıldırım: Örgüt Kuramları (der. Selami Sargut, Şükrü Özen), Ankara: İmge |
14 | Genel tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda ön hazırlık kısmında belirtilen kaynaklar |
Ders Kaynakları | Yukarıda ön hazırlık kısmında belirtilen kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | ||||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | ||||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | ||||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | ||||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Örgütler ve toplum arasındaki ilişkileri ifade üzere temel kavramları tanımlar | |||||||||
2 | Örgütleri amaçsal olarak ifade eder. | |||||||||
3 | Örgütlerin modern dünyada vazgeçilmez ve sürekli bir değişim içerisinde olduklarını saptar. | |||||||||
4 | Bireylerin de örgütsel iç işleyişlerin düzenlenmesinde ( katılımcı, demokratik yapıların oluşturulması vb.) katkı sunabileceğini saptar. | |||||||||
5 | Örgütsel değişim için öneride bulunur. | |||||||||
6 | Örgütlerin gelişimi ve modern dünyada yer alan örgtülerin karşılaştığı temel konuları (iktidar, güven, gözetim vb.) aktarır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 65 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |