Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Din Felsefesi | ILA 408 | 8 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMAL BATAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Arif Adalar |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersi alan kişinin dini/felsefi konular hakkındaki tartışmalardan haberdar olması ve bu konular hakkında felsefi, eleştirel, çok yönlü bir kavrayışa, perspektife sahip olması. |
Dersin İçeriği | Din felsefesinin merkezinde yer alan Tanrı'nın varlığı, akıl-iman ilişkisi, kötülük problemi gibi konuların farklı perspektifler üzerinden değerlendirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Din Felsefesinin mahiyeti hakkındaki tartışmalara vakıf olur | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Din Felsefesinin temel problemleri ve kavramlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Din felsefesinin temel problemlere yaklaşımı ile diğer disiplinlerin yaklaşımı arasındaki ilişkiyi ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Tanrı insan ilişkisi konusunda değerlendirme yapar ve Tanrı varlığına dair öne sürülen delillere muttali olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Dini çeşitlilik konusunda değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Ateizm delillerine ve kötülük problemine dair bilimsel bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Din Felsefesine Giriş | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
2 | Dini Epistemoloji ve Tanrı’nın Varlığı Hakkında Deliller | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
3 | Kozmolojik ve Teleolojik Deliller | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
4 | Teleolojik Deliller | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
5 | Ontolojik Delil, Dini Tecrübe Delili ve İlahi Sıfatlar ve Teizmin Tutarlılığı | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
6 | İlahi Sıfatlar ve Din Dili | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
7 | İlim Sıfatı, Ezeliyet ve Tanrı Tasavvurları | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
8 | Kötülük Problemi | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
9 | Din ve Bilim | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
10 | Vahiy, Nübüvvet ve Nedensellik | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
11 | Din ve Ahlak | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
12 | Ölüm ve Sonrası | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
13 | Dinsel Farklılıklar | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
14 | Ateizm | Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Peterson, Michael, ve diğerleri, Akıl ve İnanç, Din Felsefesine Giriş. Çev, Rahim Acar, İstanbul: Küre y., 2006.
|
Ders Kaynakları | Hegel, G.W.F, çev. Doğan Naci Kadıoğlu, Pinhan Yayıncılık, 2016. Aydın, Mehmet. Din Felsefesi. İzmir: DEÜY, 1990. Bayrakdar, Mehmet. Din Felsefesine Giriş. Ankara: Fecr y, 1997. Yaran, Cafer Sadık. Klasik ve Çağdaş Metinlerle Din Felsefesi. Samsun: Etüt, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Din Felsefesinin mahiyeti hakkındaki tartışmalara vakıf olur | 1 | 0 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 5 | 1 | 4 | 0 | 1 |
2 | Din Felsefesinin temel problemleri ve kavramlarını tanır | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 5 | 3 | 4 | 0 | 0 |
3 | Din felsefesinin temel problemlere yaklaşımı ile diğer disiplinlerin yaklaşımı arasındaki ilişkiyi ayırt eder | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 2 | 0 | 0 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 |
4 | Tanrı insan ilişkisi konusunda değerlendirme yapar ve Tanrı varlığına dair öne sürülen delillere muttali olur. | 1 | 0 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 4 | 2 | 1 | 0 | 1 |
5 | Dini çeşitlilik konusunda değerlendirme yapar | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 2 | 0 | 0 |
6 | Ateizm delillerine ve kötülük problemine dair bilimsel bilgi edinir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 2 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |