Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Felsefesi ILA 408 8 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri

Yok. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KEMAL BATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Arif Adalar

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersi alan kişinin dini/felsefi konular hakkındaki tartışmalardan haberdar olması ve bu konular hakkında felsefi, eleştirel, çok yönlü bir kavrayışa, perspektife sahip olması. 

Dersin İçeriği

Din felsefesinin merkezinde yer alan Tanrı'nın varlığı, akıl-iman ilişkisi, kötülük problemi gibi konuların farklı perspektifler üzerinden değerlendirilmesi. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din Felsefesinin mahiyeti hakkındaki tartışmalara vakıf olur Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Din Felsefesinin temel problemleri ve kavramlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap,
3 Din felsefesinin temel problemlere yaklaşımı ile diğer disiplinlerin yaklaşımı arasındaki ilişkiyi ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap,
4 Tanrı insan ilişkisi konusunda değerlendirme yapar ve Tanrı varlığına dair öne sürülen delillere muttali olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Dini çeşitlilik konusunda değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap,
6 Ateizm delillerine ve kötülük problemine dair bilimsel bilgi edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din Felsefesine Giriş Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
2 Dini Epistemoloji ve Tanrı’nın Varlığı Hakkında Deliller Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
3 Kozmolojik ve Teleolojik Deliller Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
4 Teleolojik Deliller Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
5 Ontolojik Delil, Dini Tecrübe Delili ve İlahi Sıfatlar ve Teizmin Tutarlılığı Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
6 İlahi Sıfatlar ve Din Dili Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
7 İlim Sıfatı, Ezeliyet ve Tanrı Tasavvurları Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
8 Kötülük Problemi Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
9 Din ve Bilim Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
10 Vahiy, Nübüvvet ve Nedensellik Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
11 Din ve Ahlak Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
12 Ölüm ve Sonrası Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
13 Dinsel Farklılıklar Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
14 Ateizm Ders notu ve ders kaynaklarındaki ilgili bölümler.
Kaynaklar
Ders Notu

Peterson, Michael, ve diğerleri, Akıl ve İnanç, Din Felsefesine Giriş. Çev, Rahim Acar, İstanbul: Küre y., 2006.


Din Felsefesine dair Okumalar I, der.Recep Alpyağıl, İstanbul: İz Yayıncılık, 2011


Din Felsefesine dair Okumalar II, der.Recep Alpyağıl, İstanbul: İz Yayıncılık, 2012

Ders Kaynakları

Hegel, G.W.F, çev. Doğan Naci Kadıoğlu, Pinhan Yayıncılık, 2016.

Aydın, Mehmet. Din Felsefesi. İzmir: DEÜY, 1990.

Bayrakdar, Mehmet. Din Felsefesine Giriş. Ankara: Fecr y, 1997.

Yaran, Cafer Sadık. Klasik ve Çağdaş Metinlerle Din Felsefesi. Samsun: Etüt, 1997.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Din Felsefesinin mahiyeti hakkındaki tartışmalara vakıf olur 1 0 0 0 3 1 0 0 5 1 4 0 1
2 Din Felsefesinin temel problemleri ve kavramlarını tanır 0 0 0 0 3 1 0 0 5 3 4 0 0
3 Din felsefesinin temel problemlere yaklaşımı ile diğer disiplinlerin yaklaşımı arasındaki ilişkiyi ayırt eder 0 0 0 0 4 2 0 0 5 3 3 0 0
4 Tanrı insan ilişkisi konusunda değerlendirme yapar ve Tanrı varlığına dair öne sürülen delillere muttali olur. 1 0 0 0 3 1 0 0 4 2 1 0 1
5 Dini çeşitlilik konusunda değerlendirme yapar 0 0 0 0 4 2 0 0 5 5 2 0 0
6 Ateizm delillerine ve kötülük problemine dair bilimsel bilgi edinir. 0 0 0 0 5 2 0 0 5 5 2 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6