Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Metinleri II | ILA 406 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Farklı metotlarla yazılmış tefsir metinlerini okuyup anlamak |
Dersin İçeriği | Farklı tefsir metinleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Kur'ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Tefsir metinlerini analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ebû Bekr el-Cassâs ve Ahkâmu´l-Kur´ân Tefsiri | |
2 | Suyutî ve ed-Dürrü´l-Mensûr fi´t-Tefsîr bi´l-Me´sûr Tefsiri | |
3 | İzzet Derveze ve Tefsîru´l-Hadîs Tefsir | |
4 | Ebû Ali el-Fadl b. el-Hasen et-Tabersî ve Mecmau´l-Beyân fî Tefsîri´l-Kur´ân Tefsiri | |
5 | el-Begavî ve Meâlimu´t-Tenzîl Tefsiri | |
6 | Ebû Hayyân el-Endelûsî ve el-Bahru´l-Muhît Tefsiri | |
7 | Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâiki´t-Tenzîl ve Uyûni´l-Ekâvîl fî Vucûhi´t-Te´vîl Tefsiri | |
8 | Şevkânî ve Fethu´l-Kadîr Tefsiri | |
9 | İ. Hakkı Bursevî ve Rûhu´l- Beyân Tefsiri | |
10 | Tâhir ibn Âşûr ve et-Tahrîr ve´t-Tenvîr Tefsiri | |
11 | Çağdaş Dönem Tefsir Edebiyatı: Meâller | |
12 | Mukayeseli Meal Tahlilleri: Müteşabih Ayetler, Bağlaç. Edat ve Vakıflar | |
13 | Mukayeseli Meâl Tahlilleri: Lugavî, Mecâzî, Dinî/Şer´î Anlam ve Geleneksel Terminolojinin Meallere Yansıması | |
14 | Mukayeseli Meal Tahlilleri: Hazifler, Çokanlamlılık ve Türkçenin İmkânlarının Kullanılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tefsir Metinleri II, İlitam e-kitap ders notları, Sakarya, 2019 |
Ders Kaynakları | 1. İbn Kesir ve Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azim Adlı Tefsiri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar | 2 | 5 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 3 | 3 | 2 | |
2 | Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar | 5 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 |
3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | 4 | 5 | 4 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 5 | 1 | 1 | 4 |
4 | Kur'ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | 4 | 5 | 4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 4 |
5 | Tefsir metinlerini analiz eder. | 4 | 5 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 4 |
6 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. | 4 | 5 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 90 |
Toplam | 90 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |