Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Tarihi I | ILA 368 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Emevi, Abbasi ve Endülüs Emevî devletlerinin siyasî ve kültürel tarihleri hakkında bilgi sahibi olmak |
Dersin İçeriği | Emevî, Abbasi ve Endülüs Emevî Devletlerinin Siyasî ve Sosyal Tarihi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Emevî Devletinin kuruluşunu sağlayan siyasî ve askerî gelişmeleri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İlk üç Emevi halifesi döneminde yaşanan siyasi olayları ve Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri önceki dönem ile mukayeseli bir şekilde sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İktidarın Süfyanilerden Mervanilere intikali esnasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz döneminde yapılan iktisadi ve sosyal reformları listeler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | Abbasi devletinin kuruluşunu sağlayan ihtilalin safhalarını özetler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Emeviler ve Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Endülüs Emevî Devletinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Endülüs Emevî Devletinde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Emevî Devletinin Kuruluşunu Sağlayan Siyasî ve Askerî Gelişmeler | - |
2 | Süfyaniler Dönemi | - |
3 | Hilafetin Mervanilere İntikali: Mervan ve Abdülmelik b. Mervan Dönemi | - |
4 | Abdülmelik b. Mervanın Oğulları ile Ömer b. Abdülaziz Dönemleri | - |
5 | Yıkılış Dönemi Halifeleri ve Emevî Devletinin Yıkılışı | - |
6 | Abbâsî İhtilali ve Abbâsî Devletinin Kuruluşu: Seffah ve Mansur Dönemi | - |
7 | Yükseliş Dönemi Abbasî Halifeleri | - |
8 | Samerra Dönemi-Merkezin Bağdata Taşınması ve Abbâsî Devletinin Yeniden Toparlanma Süreci | - |
9 | Büveyhîlerin ve Selçukluların Nüfuz Dönemi | - |
10 | Son Dönem Abbâsî Halifeleri ve Devletin Yıkılışı | - |
11 | Emevîler ve Abbâsîler Döneminde İdarî, Siyasî, Askerî, Adlî ve Malî Yapı | - |
12 | Emevîler ve Abbâsîler Döneminde Toplumsal Hayat, İlim ve Kültür Hayatı, Sanat | - |
13 | Endülüs Emevî Devletinin Kuruluşu ve Dönemleri | - |
14 | Endülüs Emevî Devletinde Kültür ve Medeniyet | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Öztürk, Levent (2012), İslam Tarihi I Ders Notları. |
Ders Kaynakları | [2] Aycan, İrfan-Sarıçam, İbrahim (2002), Emeviler, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Emevî Devletinin kuruluşunu sağlayan siyasî ve askerî gelişmeleri anlatır. | 3 | ||||||||||||
2 | İlk üç Emevi halifesi döneminde yaşanan siyasi olayları ve Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri önceki dönem ile mukayeseli bir şekilde sorgular. | 4 | ||||||||||||
3 | İktidarın Süfyanilerden Mervanilere intikali esnasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar. | 5 | ||||||||||||
4 | Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz döneminde yapılan iktisadi ve sosyal reformları listeler. | 2 | ||||||||||||
5 | Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | 3 | ||||||||||||
6 | Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder. | 3 | ||||||||||||
7 | Abbasi devletinin kuruluşunu sağlayan ihtilalin safhalarını özetler. | 3 | ||||||||||||
8 | Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | 2 | ||||||||||||
9 | Emeviler ve Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | 4 | ||||||||||||
10 | Endülüs Emevî Devletinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | 3 | ||||||||||||
11 | Endülüs Emevî Devletinde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Kısa Sınav | 4 | 15 | 60 |
Final | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |