Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültürel Çalışmalara Giriş | CUL 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencileri kültürel çalışmalar alanının belli başlı konuları, kuramları ve tartışmalarıyla tanıştırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Kültürel Çalışmalar alanının Kültür endüstrisi, medya, kamusallık, oryantalizm, postkolonyalizm gibi çeşitli konuları ve ilgili tartışmalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültürel Çalışmalar alanının kapsamını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Medya ve kültür ilişkisini bilir ve tartışabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kültür endüstrisini oluşturan unsurları tanımlar ve eleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kamusal alan tartışmalarını ve eleştirileri bilir ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Orientalizm ve postkoloniyal teorilerini bilir ve etkilerini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ||
2 | Kültürel Çalışmalara Giriş | |
3 | Medya ve Kültür | |
4 | Görsel Kültür ve Teknoloji | |
5 | Dil ve İdeolojiler | |
6 | Kültürel Kimlik ve Öznellik | |
7 | Sınıf, Cinsiyet ve Etnisite | |
8 | Kültür ve Modern Düşünce Tarihi | |
9 | Kolonyalizm ve Postkolonyalizm | |
10 | Globalizasyon, Lokal ve Global Kültürler | |
11 | Oryantalizm ve Çapraz Kültür Karşılaşmaları | |
12 | Kamusal alan/ Özel Alan | |
13 | Kültürel Direniş ve Altkültürler | |
14 | Tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Adorno, Theodor W. (2007). “Kültür Endüstrisi: Kitlelerin Aldanışı Olarak Aydınlanma”. Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi içinde. Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları: 47-108. Dellaloğlu, Besim. (2003). “Bir Giriş: Adorno Yüz Yaşında”, Adorno: Kitle, Melankoli,Felsefe, Cogito, Sayı 36, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Slater, Phil. (1998). Frankfurt Okulu. Çev. A. Özden. İstanbul: Kabalcı Yayınevi Bottomore, Tom. (2013). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. Çev. Ü. H. Yolsal. İstanbul: SAY yayınları Bernstein, J. M. (2007). “Sunuş”. Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi içinde. Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları: 7-33. Zipes, Jack. “Frankfurt Okulu ve Kültür Eleştirisi.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. ve Çev. E. Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi: 227-232. Adorno, Theodor W. (2007). “Kültür Endüstrisine Genel Bakış”. Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi içinde, Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları: 109-120. Benjamin, Walter (2002). “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı”. Pasajlar, çev: A. Cemal. İstanbul: YKY: 50-86. Dellaloğlu, Besim. (2012). Benjaminia: Dil, Tarih ve Coğrafya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Dellaloğlu, Besim. (2007). Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum. İstanbul: SAY Yayıncılık. Gürbilek, Nurdan (1995). “Sunuş.” Son Bakışta Aşk: Walter Benjamin’den Seçme Yazılar. 2. bsm. İstanbul: Metis Yayınları: 7-38. Ray, Gene. “Kültür Endüstrisi ve Terör Yönetimi”, Çev: E. Soğancılar, Skopdergi (4). Erişim tarihi: 22/5/2013. http://www.e-skop.com/skopdergi/kultur-endustrisi-ve-teror-yonetimi/1307 Debord, Guy. (2014). Gösteri Toplumu. Çev. A. Ekmekçi, O. Taşkent. 5. Bsm. İstanbul: Ayrıntı Yayınları: 13-40. Baudrillard, Jean (2014). Simulakralar ve Simulasyon. Çev. O. Adanır. 7. Bsm. İstanbul: Doğu-Batı:13-70. Baudrillard, Jean. (2006). Sessiz Yığınların Gölgesinde. Çev. O. Adanır. 3. Bsm. İstanbul: Doğu-Batı: 7-24. Althusser, Louis. (2000). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları.Çev. Y. Alp; M. Özışık. İstanbul: İletişim. Hall, Stuart (1999). “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”. Medya, İktidar, İdeoloji içinde. Der. ve Çev. M. Küçük. Ankara: Ark Yayınları:77-126. Hall, S. “Anlamlandırma, Temsil, İdeoloji: Althusser ve Post Yapısalcı Tartışmalar”, Kitle İletişim Kuramları içinde, çev. E. Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi, 2010:2. Bsk: 359-394. Scholle, J. David. 1999. “Eleştirel Çalışmalar: İdeoloji Teorisinden İktidar/Bilgiye”, çev. M. Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji içinde. İstanbul: Ark Yayınları:267-307. Foucault, Michel. (1987). Söylemin Düzeni. Çev. T. Ilgaz, Ders Özetleri içinde, çev. S. Hilav, İstanbul: YKY. Van Dijk, A. Teun. (1999). “Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları”, çev. M. Küçük. Medya, İktidar, İdeoloji içinde. İstanbul: Ark: 331-395. Foucault, M. (2007). İktidarın Gözü Seçme Yazılar 4. İstanbul: Ayrıntı yayınları Bentham, Jeremy. (2008). Panoptikon Gözün İktidarı. İstanbul: Su Yayınları Arendt, Hannah. (1994). “Kamu ve Özel Alan”, İnsanlık Durumu, çev. B. Sina Şener, İletişim Yayınları, İstanbul: 57-130. Jürgen Habermas, “Kamusal Alan: Ansiklopedik Bir Makale”, çev. Nuran Erol, Birikim, sayı. 70, İstanbul, Şubat 1995. http://www.birikimdergisi.com/sayi/70/kamusal-alan-ansiklopedik-bir-makale Habermas, Jürgen. (2003). “Kamunun Toplumsal Yapısının Dönüşümü”, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, çev. T. Bora-M. Sancar, İstanbul: İletişim Y: 255-308. Richard Sennett, Kamusal İnsanın Çöküşü, çev. S. Durak-A. Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2002. Seyla Benhabib, “Kamu Alanı Modelleri”, çev. Doğan Şahiner, Cogito, sayı. 8, İstanbul, Yaz 1996: 238-58. Said, Edward W., 1978. Şarkiyatçılık: Batı'nın Şark anlayışları. Çev: Berna Ülner. İstanbul: Metis Yayınları, 2006: 3. Bsk. Mutman, Mahmut. (2002). “Oryantalizm/Şarkiyatçılık” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 3: Modernleşme ve Batıcılık, Ed. Tanıl Bora, İstanbul: İletişim Yayınları: 189-211. Mutman, Mahmut. (1996). Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. der Fuat Keyman, Mahmut Mutman; der. Meyda Yeğenoğlu, İstanbul : İletişim, Fanon, Frantz. (2007). “Şiddet Üzerine”. Yeryüzünün Lanetlileri içinde, Çev. Şen Süer. İstanbul: Versus Kitap: 41-99. Mutman, Mahmut “Postkolonyalizm: Ölü Bir Disiplinin Hatıra Defteri”, Toplumbilim, 2010 Ekim:117-
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kültürel Çalışmalar alanının kapsamını bilir | |||||||||
2 | Medya ve kültür ilişkisini bilir ve tartışabilir | |||||||||
3 | Kültür endüstrisini oluşturan unsurları tanımlar ve eleştirir | |||||||||
4 | Kamusal alan tartışmalarını ve eleştirileri bilir ve değerlendirir | |||||||||
5 | Orientalizm ve postkoloniyal teorilerini bilir ve etkilerini tartışır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |