Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kent Sosyolojisi CUL 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere kent sosyolojisi alanındaki klasik ve çağdaş kuramları tanıtmak, bu kavram ve kuramlardan hareketle içinde yaşadıkları kentlerin temel sorunlarını kavramalarını sağlamaktır. Sorunların çözümüne aktif paydaşlar olarak katılmaları ise dersin nihai amacı olarak ifade edilebilir.
Dersin İçeriği Bu derste, dünyada ve Türkiye´de kentlerin gelişimi, klasik ve çağdaş kent kuramları, kentsel çöküntü, kentsel tahliyeler, kentsel yoksulluk, kentsel koruma ve kent ve mahremiyet gibi konular üzerinde durulacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kentlerin doğuş ve gelişim süreçlerini öğrenmiştir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Klasik ve çağdaş kent kuramlarını bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Kent sosyolojisinin temel kavramlarını toplumsal gerçekliği analiz ederken kullanabilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Kentlerin çağdaş toplumdaki rolünü analiz edebilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Mekansal farklılaşmalarla sınıfsal ayrışma arasındaki ilişkiyi kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Kentsel dönüşümleri ve kentsel politikaları akademik bir mesafeyle ve eleştirel olarak analiz edebilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kent olgusu ve kentlerin tarihsel gelişimi Diğer kaynaklar 1
2 Klasik sosyolojide kent kuramları Diğer kaynaklar 1
3 Kent sosyolojisinde yeni eğilimler Diğer kaynaklar 1
4 Türkiye´de kent sosyolojisi: dün ve bugün Diğer kaynaklar 1
5 Kentsel çöküntü söylemi Doküman 1
6 Kentsel müdahaleler ve tahliye Doküman 2
7 Kentsel yoksulluk ve sınıf-altı Doküman 3
8 Kentsel koruma uygulamaları Doküman 4
9 Kentsel mekan ve mahremiyet Doküman 5
10 İslam kentleri Diğer kaynaklar 3
11 İstanbul çalışmaları ve diğer kentler için örnekler Diğer kaynaklar 2
12 Saha gezisi önceki okumalar
13 Sunum ve tartışmalar öğrenci ödevleri
14 Sunumlar ve genel değerlendirme -
Kaynaklar
Ders Notu 1. Erkilet, Alev (2013) “Hakikat Oyunlarının Parçası Olarak Kentsel Çöküntü Söylemi”. Milyonluk Manzara: Kentsel Dönüşümün Resimleri adlı kitabın içinde. Der. Tanıl Bora. İstanbul: İletişim Yayınları, sf. 77-93.
2. Erkilet, Alev (2013) “Düzgün Aileler Yeni Gelenlere Karşı: Korku Siyaseti, Tahliyeler ve Kentsel Ayrışma”. İstanbul: Müstesna Şehrin İstisna Halleri adlı kitabın içinde. Derleyenler Ayşe Çavdar-Pelin Tan. İstabul: Sel Yayıncılık, sf. 127-149.
3. Erkilet, Alev (2012) “Sınıf-altı: Kuramsal Tartışmalar ve İstanbul Tarihi Yarımada’ya Uygulanma İmkânları”. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi içinde, 9 (36), 137–146.
4. Erkilet, Alev (2010) “Hanları korumak: Esnafa rağmen mi; esnafla beraber mi?” Medeniyet Geçitleri Gazetesi 1. Fasikül, 16–18 Ekim, İstanbul: İBB Kültür Müdürlüğü, Tekfilm & İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, 18–21.
5. Erkilet, Alev (2012) “Mahremiyetin Dönüşümü: Değer, Taklit ve Gösteriş Tüketimi Bağlamında İslami Moda Dergileri”. Birey ve Toplum Dergisi Güz 2012, Cilt: 2, Sayı: 4, sf. 27-41.
Ders Kaynakları 1. Ö. Uğurlu, N.Ş. Pınarcıoğlu, A. Kanbak ve M Şiriner (der.) Türkiye Perspektifinden Kent Sosyolojisi Çalışmaları. 2.b., İstanbul: Örgün Yayınları.

2. Pamuk, Orhan (2013) İstanbul: Hatıralar ve Şehir, 11.b., İstanbul: İletişim Yayınları.

3. Ali, Tarık (2009) Nar Ağacının Gölgesi. Çev. Mehmet Harmancı, 2.b., İstanbul: Agora Kitaplığı
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. X
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. X
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Kentlerin doğuş ve gelişim süreçlerini öğrenmiştir
2 Klasik ve çağdaş kent kuramlarını bilir
3 Kent sosyolojisinin temel kavramlarını toplumsal gerçekliği analiz ederken kullanabilir
4 Kentlerin çağdaş toplumdaki rolünü analiz edebilir
5 Mekansal farklılaşmalarla sınıfsal ayrışma arasındaki ilişkiyi kavrar
6 Kentsel dönüşümleri ve kentsel politikaları akademik bir mesafeyle ve eleştirel olarak analiz edebilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 1 30 30
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6