Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Maden Sanatı ve Köken Sorunları | SAN 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İSLAM MİMARİSİNDE SÜSLEME, BÖLGESEL ÜSLUPLAR VE ETKİLEŞİM |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Tülin ÇORUHLU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam maden sanatı ile ilgili bilimsel görme ve okuyabilme öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | İslam maden sanatının ilk ürünleri, gelişimi, maden işletmeleri, maden işçiliği merkezleri, maden sanatına ait terim ve kavramlar, maden eser yapımında kullanılan malzemeler, yapım ve süsleme teknikleri, süsleme elemanları ve programı, bani-sanatçı ilişkisi, siyasi ve ekonomik etkenler ve çevre kültürlerle etkileşimler ele alınır. İslam maden işçiliği ürünlerinin sergilendiği Türkiye ve Türkiye dışı müze ve koleksiyonlar tanıtılır. Eserlerin tarihlendirme ve üretim yeri sorunları tartışılır. Tarihlendirme ve üretim yeri belirleme yöntemleri konu edilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapım malzemesi ile süsleme tekniği arasındaki ilişkiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
2 | Maden usta ve atölyelerinin dolaşım nedenlerini tartışır | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Simgesel çözümleme yapar | Anlatım, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
4 | İslam maden sanatının kaynaklarını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Maden sanatının diğer sanat dalları ile paralelliklerini analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Araştırma projesi önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Maden eser yapım malzemeleri ve teknikleri | |
2 | Maden eser yapım malzemeleri ve teknikleri | |
3 | Maden eser süsleme teknikleri | |
4 | Maden eser süsleme teknikleri | |
5 | İslam maden sanatına ait bilgilendirme | |
6 | Bölgesel, kültürel, siyasi, ekonomik biçimlenmeler ve etkileşimler | |
7 | Kompozisyon, düzenleme, motif, ikonografik kalıplar | |
8 | Maden eserlerde bani-sanatçı-köken ve tarihlendirme sorunları. Eser tarihlendirmesinde 6. ve 7. haftalardaki konu başlıklarının nasıl değerlendirileceği. | |
9 | İslam maden sanatı. Maden eser üretim merkezleri | |
10 | 13.-14. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekler. | |
11 | 15. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri. | |
12 | 16. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri. | |
13 | 17. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri. | |
14 | 18.-19. yüzyıl maden sanatı. Türkiye ve Türkiye dışı müze ve özel koleksiyon örnekleri. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | ERGİNSOY Ülker., İslam Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul:Kültür Bakanlığı Yayınları, 1978. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapım malzemesi ile süsleme tekniği arasındaki ilişkiyi kavrar | ||||||||
2 | Maden usta ve atölyelerinin dolaşım nedenlerini tartışır | ||||||||
3 | Simgesel çözümleme yapar | ||||||||
4 | İslam maden sanatının kaynaklarını yorumlar | ||||||||
5 | Maden sanatının diğer sanat dalları ile paralelliklerini analiz eder | ||||||||
6 | Araştırma projesi önerir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |