Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Devlet, Sosyal Belediyecilik ve Sosyal Hizmet | SHB 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FİKRET EFE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FİKRET EFE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkiye´nin Avrupa Birliği´ne girme sürecinde yerel yönetimlerde sosyal devlet ve sosyal belediyecilik anlayışı giderek yaygınlık kazanmaktadır. Yerel yönetimler açısından yeniden yapılanma çalışmaları kapsamında, belediyelerin faaliyet alanlarında ve yönetim şekillerinde de çalışmalar yapılması gerekmektedir. Genelde kamu yönetiminin ve özelde ise yerel yönetimlerin hizmet alanlarında ve yönetim şekillerinde yeni anlayış ve yöntemler geliştirilmektedir. Belediyelerin bu gelişmeleri yakından takip ederek, mevzuat çerçevesinde uygulanması mümkün ve yararlı olanlarını gerçekleştirmeleri, hizmet zenginliği, demokratik gelişme ve vatandaş memnuniyetini sağlayacaktır. Dersin temel amacı sosyal devlet ve sosyal belediyecilik felsefesinin anlaşılmasını sağlamak ve bu bağlamda pratikte ne tür işlerin yapılabileceğini sosyal hizmet uzmanlarına kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste kamu ve belediye yönetiminde ve hizmet sunumunda geliştirilen birçok yeni alanlar ve yöntemler tanıtılacaktır. Sosyal devlet ve onun en önemli kurumlarından biri olan belediyecilik, sosyal belediyecilik, katılımcı belediyecilik ve yönetişim konuları işlenecektir. Sosyal belediyecilik ve sosyal devlet kavramları tanımlanacak, fonksiyonları, uygulamalarına değinilecektir. Sosyal belediyecilik ve sosyal devlet anlayışı içinde sivil toplum kuruluşlarının, yerel örgütlerin yeri ve önemi anlatılacaktır. Yardımlaşma, dayanışma roller tarihte nasıl yapılmakta olduğu ve gümüz modern toplumlarında bu fonksiyonların hangi acenteler aracılığıyla yerine getirildiğine temas edilecektir. Bu konuda karşılaşılan güçlüklerin çözümünde izlenmesi gereken yol ve yöntemler işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Devlet, Sosyal Belediyecilik kavramlarının tanımları | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gözlem, | |
2 | Sosyal devlet ve sosyal belediyeciliğin özellikleri, temel göstergeleri | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | YEREL YÖNETİMLERİN GÜÇLENDİRİLMESİ BAĞLAMINDA SOSYAL BELEDİYECİLİK | ||
4 | KAMU HİZMETLERİNİN SOSYAL KARAKTER KAZANMASI | ||
5 | SOSYAL BELEDİYECİLİĞİN TANIMI VE İŞLEVLERİ | ||
6 | Sosyalleştirme, sosyal kontrol ve rehabilitasyon | ||
7 | Mobilize etme, yönlendirme, kılavuzluk ve rehberlik etme | ||
8 | Yardım etme, gözetme | ||
9 | Yatırım | ||
10 | 1580 kapsamında belediyelerin sosyal alanda sorumluluk ve yetkileri | ||
11 | Sosyal belediyecilik açısından STK´ larla işbirliğinin önemi | ||
12 | Yatırım Önceliği | ||
13 | ÖRNEK PROJELER: Kültür hizmetleri, Özürlülere sahip çıkmak, Gençlik merkezleri | ||
14 | ÖRNEK PROJELER: Vatandaşların kendilerini geliştirmelerini sağlamak ve konut üretimi |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Devlet, belediye, sosyal, sosyal hizmet, sosyal servis, sosyal devlet ve sosyal belediyecilik terimlerinin tanımı ve açıklaması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Sosyal devlet ve sosyal belediyeciliğin anayasadaki ve kanunlardaki yeri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Sosyal devlet anlayış ve felsefesinin dünyadaki tarihsel gelişimi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Sosyal belediyecilik anlayış ve felsefesinin Türkiye'deki tarihsel gelişimi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Sosyal hizmet açısından sosyal devlet ve sosyal belediyecilik ilişkileri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Seminer | Öğrencilere ev ödevi verilecek ve hazırladıktan sonra sınıfta sunacaklar |
7 | Çeşitli ülkelerde sosyal devlet ve sosyal belediyecilik uygulamaları örnekleri | Tavsiye edilen makale/ler |
8 | ARASINAV | |
9 | Türkeye'de sosyal devlet ve sosyal belediyecilik anlayış ve uygulamaları örnekleri | Tavsiye edilen makale/ler |
10 | Sivil toplum kuruluşları ve sosyal hizmet ve sosyal belediyecilik | Tavsiye edilen makale/ler |
11 | Seminer | Öğrencilere ev ödevi verilecek ve hazırladıktan sonra sınıfta sunacaklar |
12 | Siyasi rejimler ve sosyal devlet anlayışları | Tavsiye edilen makale/ler |
13 | Yeni sosyal devlet ve sosyal belediyecilik uygulamaları örnekleri | Tavsiye edilen makale/ler |
14 | Bilişim teknolojisinin sosyal belediyecilik ve sosyal devlet alanında kullanılması | Tavsiye edilen makale/ler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Efe, Fikret, Uygulamalı Sosyal Belediyecilik e-Kent Çalışması, Metropol Yayınları, İst. |
Ders Kaynakları | Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu ve Sosyal Hizmetler Uzmanları, http//www.sosyalhizmetleruzmani.org. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | X | |||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | X | |||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | X | |||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | X | |||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | X | |||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal Devlet, Sosyal Belediyecilik kavramlarının tanımları | |||||||
2 | Sosyal devlet ve sosyal belediyeciliğin özellikleri, temel göstergeleri | |||||||
3 | YEREL YÖNETİMLERİN GÜÇLENDİRİLMESİ BAĞLAMINDA SOSYAL BELEDİYECİLİK | |||||||
4 | KAMU HİZMETLERİNİN SOSYAL KARAKTER KAZANMASI | |||||||
5 | SOSYAL BELEDİYECİLİĞİN TANIMI VE İŞLEVLERİ | |||||||
6 | Sosyalleştirme, sosyal kontrol ve rehabilitasyon | |||||||
7 | Mobilize etme, yönlendirme, kılavuzluk ve rehberlik etme | |||||||
8 | Yardım etme, gözetme | |||||||
9 | Yatırım | |||||||
10 | 1580 kapsamında belediyelerin sosyal alanda sorumluluk ve yetkileri | |||||||
11 | Sosyal belediyecilik açısından STK´ larla işbirliğinin önemi | |||||||
12 | Yatırım Önceliği | |||||||
13 | ÖRNEK PROJELER: Kültür hizmetleri, Özürlülere sahip çıkmak, Gençlik merkezleri | |||||||
14 | ÖRNEK PROJELER: Vatandaşların kendilerini geliştirmelerini sağlamak ve konut üretimi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 5 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
2. Ödev | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 4 | 4 | 16 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |