Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal İşaret İşleme | MEK 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZGİN KAÇAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sayısal işaret işleme tekniklerini öğrenmelerini, bu teknikleri farklı alanlara uygulayabilme ve bu teknikleri kullanarak sayısal filtre tasarlayabilme yeterliliklerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Sayısal işaret işleme tekniklerinin öğrenilmesi. İşaret işlemenin farklı alanlara uygulamalarının incelenmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sayısal İşaret İşleme tekniklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İşaret işleme algoritmalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | İşaret işleme entegrelerinin üstünlüklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | İşaret işleme tekniklerini farklı alanlara uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Sayısal işaret işlemcilerin genel yapısı hakkında bilgi verir. | Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Farklı alanlardaki işaret işleme uygulamalarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Bir sayısal filtre bloğunun yapısı hakkında karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Sayısal bir filtreyi tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal işaret işleme ve avantajları. | [1] |
2 | Sayısal işaret işlemcilerin diğer yapılarla karşılaştırılması. | [2,3,4] |
3 | İşaret işlemcilerde kullanılan sayısal gösterimler. | [2,3,4] |
4 | Gerçek-zamanlı işaret işlemede kullanılan teknikler. | [1,2] |
5 | Örnekleme işleminin önemi ve karşılaşılan problemler. | [1] |
6 | Nicelendirme işleminde karşılaşılan hatalar. | [1] |
7 | Sayısaldan analoğa dönüşümde karşılaşılan hatalar. | [1] |
8 | Sayısal işaret işlemcilerin genel özellikleri. | [1] |
9 | Ara Sınav | [1] |
10 | İşaret işlemede kullanılan dönüşüm yöntemleri | [1] |
11 | Sayısal filtre tasarımında izlenecek adımlar. | [1] |
12 | Sonlu vuru cevabı (FIR) filtreleri. Sonsuz vuru cevabı (IIR) filtreleri. Farklı filtre yapıları. | [1] |
13 | Ses ve görüntü işleme uygulamalarında kullanılan teknikler. | [2,3,4] |
14 | Farklı alanlarda yapılmış uygulama örnekleri. | [2,3,4] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; İşaret İşleme Ders Notları, SAÜ TEF, 2007 |
Ders Kaynakları | [2] Emmanuel J. Ifeachor, Barrie W. Jervis, Dijital Signal Processing, A practical approach, Addison-Wesley Publishing Company, UK, 1993. [3] Marven, C. and Ewers, G., A simple approach to Digital Signal Processing, Texas Instruments, UK, 1994. [4] Handbook for Digital Signal Processing, Mitra, S.K. and Kaiser, J.F., John Wiley & Sons, USA, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sayısal İşaret İşleme tekniklerini açıklar. | ||||||
2 | İşaret işleme algoritmalarını açıklar | ||||||
3 | İşaret işleme entegrelerinin üstünlüklerini açıklar | ||||||
4 | İşaret işleme tekniklerini farklı alanlara uygular. | ||||||
5 | Sayısal işaret işlemcilerin genel yapısı hakkında bilgi verir. | ||||||
6 | Farklı alanlardaki işaret işleme uygulamalarını yorumlar. | ||||||
7 | Bir sayısal filtre bloğunun yapısı hakkında karar verir. | ||||||
8 | Sayısal bir filtreyi tasarlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |