Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemlerinde Özel Konular | MEK 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere kontrol sistemlerinde yaşanan son gelişmeleri aktararak, onların daha güncel bilgilerle donatılmasını sağlamaktır. Böylece öğrenciler tez konusu seçiminde, dünyadaki kontrol sistemleri alanındaki yeniliklerin bilgisi ışığında daha güncel davranabileceklerdir |
Dersin İçeriği | Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar. Kutup yerleştirme, ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı. Giriş/Çıkış geri besleme kompanzasyonu. Durum geri beslemesi, durum gözetleyicisi. Optimal en iyi) denetim, Standart formlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususları tanımlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kutup yerleştirme yöntemini kullanır | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
3 | ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısını tanımlar | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
4 | Durum geri beslemesini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
5 | Durum gözetleyicisini tanımlar | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
6 | Optimal( en iyi) denetim yapısını tanımlar | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
7 | Farklı optimizasyon kriterlerini tanımlar | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
8 | Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı yapar | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar | |
2 | Kutup yerleştirme | |
3 | ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı | |
4 | Giriş/Çıkış geri besleme kompanzasyonu | |
5 | Durum geri beslemesi | |
6 | Durum gözetleyicisi | |
7 | Optimal( en iyi) denetim | |
8 | Standart formlar ve elde edilmesi | |
9 | Farklı optimizasyon kriterleri | |
10 | Farklı optimizasyon kriterleri | |
11 | Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı | |
12 | Standart formlarla PI denetleyici dizaynı | |
13 | Standart formlarla PID denetleyici dizaynı | |
14 | Standart formlarla PI-PD denetleyici dizaynı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Computational Approaches to and Comparisons of Design Methods For Linear Controllers, A.F.BOZ, PhD. Thesis, 1999. 2. . Otomatik Kontrol I ve II., M.K.Sarıoğlu, Sistem Yayıncılık, 1996 3. Control Systems Handbook, CRC & IEEE Pres, 1996. 4. Automatic Control Systems, B.C.Kuo, Prentice Hall, 1995 5. Modern Control Systems, R.C.Dorf, R.H.Bishop, Addison Wesley, 1995 6. Feedback Control of Dynamic Systems, G.F.Franklin, J.D.Powell, A.Emami-Naeini, Addison Wesley, 1994 7. Control Systems Engineering, Norman S. NISE, Benjamin Cummings Publ.,1992 8. Modern Control Engineering , K.Ogata, Prentice Hall, 1989 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususları tanımlar | ||||||
2 | Kutup yerleştirme yöntemini kullanır | ||||||
3 | ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısını tanımlar | ||||||
4 | Durum geri beslemesini tanımlar | ||||||
5 | Durum gözetleyicisini tanımlar | ||||||
6 | Optimal( en iyi) denetim yapısını tanımlar | ||||||
7 | Farklı optimizasyon kriterlerini tanımlar | ||||||
8 | Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |