Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kurumsal Bilgi Yönetimi | MYU 535 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sanayi toplumu yerini bilgi toplumuna bırakmakta ve makineleşme sürecini tamamlamış toplumlarda bilgi yoğun sistemler hayata geçmektedir. otomasyon çalışmalarının bilgi yönetim sistemleri ile birlikte çalışması ile zeki sistemler oluşmakta ve her alanda kolay kullanılabilen çok fonksiyonlu ve olaylara karşı uyum sağlayabilen sistemler kendisini göstermektedir. Bu kapsamda özellikle işletmeler sahip oldukları entellektüel sermayeyi harekete geçiren ve kurumsal bilgiye odaklanarak bilginin üretiminden kullanımına kadar geçen tüm süreçleri kurumsal faydaya dönüştüren sistemler önemli olmaktadır. Bilgi yönetimi konusunda sistematik yaklaşımlar sergilenmekte ve bilgi yönetimi modelleri oluşturulmaktadır. Bilgi, bilgi yönetimi, kurumsal bilgi yönetimi tanımlamaları yapılarak bilgi yönetimi modellerini ve modelin nasıl kurulabileceğini öğretilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bilgi yönetimine giriş, Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarının tanımı, karşılaştırılması, Bilginin sınıflandırılması, bilgi toplumu, bilgi ekonomisi ( yeni ekonomi, bilgi ekonomisinin özellikleri ), Entellektüel sermaye kavramı, entellektüel sermayenin temel öğeleri, entellektüel sermayenin ölçülmesi, bilgi tekn., Bilgi yönetiminin tanımı, amacı, özellikleri, avantajları, zorlukları, Bilgi yönetim sistemleri, toplam bilgi yönetimi ve fonksiyonları, Etkin bilgi yönetimi değerlendirme kriteleri,Bilgi gösterim metotları, Kurumsal bilgi yönetimi tanımı ve içeriği, Bilgi yönetimi model örnekleri, Bilgi yönetimi konusundaki mevcut uygulamalar ile ilgili genel bir değerlendirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar ve farkını bilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Entelektüel sermaye kavramını tanımlar ve entelektüel sermayenin ölçülmesini yapabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bilgi Yönetiminin genel yapısını anlatabilir | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
4 | kurumsal bilgi yönetimi kavramını anlatabilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Kurumların bilgisini yönetebilmesi amacıyla Kurumsal Bilgi Yönetimi konusundaki mevcut uygulamaları anlayarak genel bir değerlendirme yapabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi yönetimine giriş | |
2 | Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarının tanımı, karşılaştırılması | |
3 | Bilginin sınıflandırılması, bilgi toplumu, bilgi ekonomisi ( yeni ekonomi, bilgi ekonomisinin özellikleri ) | |
4 | Entellektüel sermaye kavramı, entellektüel sermayenin temel öğeleri, entellektüel sermayenin ölçülmesi, bilgi tekn. | |
5 | Bilgi yönetiminin tanımı, amacı, özellikleri, avantajları, zorlukları | |
6 | Bilgi yönetim sistemleri, toplam bilgi yönetimi ve fonksiyonları | |
7 | Etkin bilgi yönetimi değerlendirme kriteleri | |
8 | Bilgi gösterim metotları | |
9 | Vize sınavı | |
10 | Kurumsal bilgi yönetimi tanımı ve içeriği | |
11 | Bilgi yönetimi model örnekleri | |
12 | Bilgi yönetimi model örnekleri | |
13 | Bilgi yönetimi model örnekleri | |
14 | Bilgi yönetimi konusundaki mevcut uygulamalar ile ilgili genel bir değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Öztemel E., Arslankaya S., "Kurumsal Bilgi Yönetimi Modeli", Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya Ün. Doktora tezi, 2007 Davenport T.H., "Düşünerek Yaşayanlar, ilgi İşçileri ve Temel Özellikleri", ISBN 975-7051-52-7, Çev Vefa Karatay, İst. 2006 Awazu Y., Desuza K.C., "The Knowledge Chiefs: CKOs, CLOs and CPOs", European Management Journal Vol. 22, No. 3, pp. 339-344,2004 Çapar B., Bilgi Yönetimi: Nasıl Bir İnsan Gücü? tahir Büyükakın ve Figen Büyükakın (yay. Hazl.) II. Ulusal Bilgi, ekonomi ve Yönetim kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 421-432). İstanbul: Beta.(2003) Aksoy E., Dinçmen M., 2003, "Managing Knowledge Assets for process Excellence Knowledge for Six Sigma (KFSS)" Proceedings of the TUB ITU Workshop 2003, Advances in Management Research, 7-10 November 2003, Berlin, Germany Barutçugil İ., "Bilgi Yönetimi", Kariyer Yayıncılık, ISBN 975851526-8, 2002 Aksoy E., Marmara University, Institute For Graduate Studies in Pure and Applied Sciences, Knowledge Management and Implementation Stages by Evren Aksoy, Submitted for Partial Fulfillment of the Requirements for the Egree of Master of Science in Engineering Management İstanbul, 2001 Alavi M., Dorothy E.L., Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly. 2001,25(1), 107-136 Bhatt G.D., "Organizing Knowledge in the Knowledge Development Cycle, Journal of Knowledge Management Vol:4, Issue:1, pp:15-26,2000 Firestone J.M., "Enterprising Knowledge Management Modelling and Distributed Knowledge Management Systems by Joseph M. Firestone", 1999, http://www.dkms.com/EKMDKMS.html Steward T.A., "Entellektüel Sermaye", ISBN 975-7152-23-5, MESS Yayınları, Ekim 1997 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve mühendislik yönetimi alanında gelişmelerini sürdürülebilirliği sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar ve farkını bilir | ||||||
2 | Entelektüel sermaye kavramını tanımlar ve entelektüel sermayenin ölçülmesini yapabilir. | ||||||
3 | Bilgi Yönetiminin genel yapısını anlatabilir | ||||||
4 | kurumsal bilgi yönetimi kavramını anlatabilir | ||||||
5 | Kurumların bilgisini yönetebilmesi amacıyla Kurumsal Bilgi Yönetimi konusundaki mevcut uygulamaları anlayarak genel bir değerlendirme yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |