Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Bakım Hemşireliği | HMS 619 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Acil hastalıklarda hastanın değerlendirilmesi ve bakımı konusunda bilgili olmak ve her türlü acil bakımı en iyi şekilde uygulayabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Travmalar ve acil bakım , Triyaj ve fiziksel tanılama , Yanıklarda ve yaralanmalarda acil bakım |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dünya da ve Türkiye?de acil bakım hizmetleri ve hemşirenin rolünü tanır . | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Acil bakım ünitelerinin organizasyonu ve acil bakımında yasal konuları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
3 | Triyaj ve fiziksel tanılamayı yerine getirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Politavma, kafa travmaları, vertabra ve toraks travmaları, ekstremite ve pelvis travmaları, abdominal ve üriner travmalarda hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yanıklarda ve yaralanmalarda hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Kardiyovasküler ve pulmoner aciller, nörolojik ve psikiyatrik aciller, gastrointestinal acillerde hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Metabolik, endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Zehirlenmeler ve çevresel acillerde hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye'de acil bakım hizmetleri, modeller ve acil hemşireliği | |
2 | Acil bakım ünitelerinin modern yapılanması ve yasal yönü | |
3 | Yetişkin hasta triyaj ve fiziksel tanılama | |
4 | Travmalar ve acil bakım (Politavma, kafa travmaları) | |
5 | Travmalar ve acil bakım (Vertabra ve toraks travmaları) | |
6 | Travmalar ve acil bakım (Ekstremite ve pelvis travmaları) | |
7 | Travmalar ve acil bakım (Abdominal ve genitoüriner travmalar) | |
8 | Yanıklı hastada acil bakım | |
9 | Kardiyovasküler ve pulmoner aciller (MI, Malign hipertansiyon, konjestif kalp yetmezliği, akciğer ödemi, ARDS, astım, pulmoner emboli) | |
10 | Metabolik, endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller | |
11 | Metabolik, endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller | |
12 | Nörolojik ve gastrointestinal aciller | |
13 | Adli Hemşirelik | |
14 | Afet Hemşireliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Eti Aslan F, Olgun N (Ed) (2014). Erişkinlerde Acil Bakım. Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi -Evidence-Based Nursing Care Guidelines Medical Surgical İnterventions 2008 (Ackley, Ladwig, Swan,Tucker) -Cerrahi Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Mehmet Mihmanlı, Sakarya Üniv. Yayını) -Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını) -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. -Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dünya da ve Türkiye?de acil bakım hizmetleri ve hemşirenin rolünü tanır . | ||||||||
2 | Acil bakım ünitelerinin organizasyonu ve acil bakımında yasal konuları tanır. | ||||||||
3 | Triyaj ve fiziksel tanılamayı yerine getirir | ||||||||
4 | Politavma, kafa travmaları, vertabra ve toraks travmaları, ekstremite ve pelvis travmaları, abdominal ve üriner travmalarda hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | ||||||||
5 | Yanıklarda ve yaralanmalarda hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar | ||||||||
6 | Kardiyovasküler ve pulmoner aciller, nörolojik ve psikiyatrik aciller, gastrointestinal acillerde hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | ||||||||
7 | Metabolik, endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | ||||||||
8 | Zehirlenmeler ve çevresel acillerde hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |