Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk-İslam Edebiyatının Kaynakları ITS 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Tasavvuf Edebiyatı

Divan Edebiyatı

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk-İslâm Edebiyatı´nın menşeini, kavramsal içeriğini, muhteva ve tarihsel merkezli kaynaklarını örnek eserler üzerinden kavratmak

Dersin İçeriği

Türk-İslâm Edebiyatı´nın menşei, muhtevası ve tarihsel kaynaklarının (Biyografik ve bibliyografik kaynaklar) incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk-İslâm Edebiyatı´nın menşei, muhtevası ve kavramsal içeriği hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
2 İslâm öncesi edebiyat ile İslâmî edebiyat arasındaki kurgusal ve zamansal bağı fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Arabî ve Farsî kaynaklı edebi şekil, tür ve mazmunların Türk-İslâm Edebiyatındaki etkisini kavrar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki muhteva kaynaklarını bilir ve bu kaynakların İslâm edebiyatı üzerindeki etkisini analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki biyografik kaynakları bilir ve bu kaynakların araştırma sürecindeki rolünü anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki bibliyografik kaynakları bilir ve bu kaynakların İslâm edebiyatı araştırmalarındaki önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Menşei, Tanımı ve Mahiyeti
2 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Muhteva Kaynaklarından İslam Öncesi Türk Edebiyatı Geleneği (Şifahî Edebiyat ve Destanlar)
3 Arap Edebiyatı´nın Türk-İslâm Edebiyatı´na Etkisi
4 Fars Edebiyatı´nın Türk-İslâm Edebiyatı´na Etkisi
5 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Muhteva Kaynaklarından Kur´ân-ı Kerîm
6 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Muhteva Kaynaklarından Hadîs-i Şerîf
7 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Muhteva Kaynaklarından Akâid, Kelâm, Fıkıh, Tefsîr ve İlmihâl Bilgileri
8 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Muhteva Kaynaklarından Tasavvuf
9 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Muhteva Kaynaklarından Siyer ve Kıssalar
10 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Biyografik Kaynaklarından Şuarâ Tezkireleri
11 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Biyografik Kaynaklarından Şakâiku´n-Nu´mâniyye Çeviri ve Zeyilleri, Manzûm Tarihler, Vefeyât-nâmeler
12 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Biyografik Kaynaklarından Evliyat Tezkireleri ve Menâkıb-nâmeler, Hâtırâtlar, Otobiyografiler
13 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Bibliyografik Kaynaklarından Mevzûatu´l-´Ulûm ve Mahzenu´l-´Ulûm
14 Türk-İslâm Edebiyatı´nın Bibliyografik Kaynaklarından Keşfu´z-Zunûn, Türkiye Makaleler Bibliyografyası, Türk Dili Bibliyografyası
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. A. Atilla Şentürk-Ahmet Kartal (2009), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul.
2. Necla Pekolcay-Selçuk Eraydın-Mustafa Tahralı v.d. (1993), İslâmî Türk Edebiyatı´nda Şekil ve Nev?îlere Giriş, İstanbul.
3. A. Sırrı Levend (1998), Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara.
4. Heyet (2012), Türk-İslâm Edebiyatı Sempozyumu I, İstanbul.
5. Ali Nihad Tarlan (1990), Makaleler, Ankara.
6. Fuad Köprülü (1999), Edebiyat Araştırmaları, Ankara.
7. Nihad Sami Banarlı (2001), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak;
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak;
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak;
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Türk-İslâm Edebiyatı´nın menşei, muhtevası ve kavramsal içeriği hakkında bilgi sahibi olur. 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0
2 İslâm öncesi edebiyat ile İslâmî edebiyat arasındaki kurgusal ve zamansal bağı fark eder. 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0
3 Arabî ve Farsî kaynaklı edebi şekil, tür ve mazmunların Türk-İslâm Edebiyatındaki etkisini kavrar. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
4 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki muhteva kaynaklarını bilir ve bu kaynakların İslâm edebiyatı üzerindeki etkisini analiz eder. 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0
5 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki biyografik kaynakları bilir ve bu kaynakların araştırma sürecindeki rolünü anlar. 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0
6 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki bibliyografik kaynakları bilir ve bu kaynakların İslâm edebiyatı araştırmalarındaki önemini kavrar. 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 15 15
Ödev 2 15 30
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6