Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatında Sosyal Hayat ITS 528 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klâsik Türk Edebiyatının sosyal, kültürel ve dinî unsurlarla olan karşılık ilişkisinin yaşanan ve yazılan hayat tecrübeleriyle birlikte öğretilmesi

Dersin İçeriği

Klasik Edebiyatın içerik özelliklerinin, dinî-sosyal ve kültürel boyutlarıyla beraber incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klâsik Türk Edebiyatının içerik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Klasik Türk Edebiyatında dinî ve kültürel unsurların sosyal hayatla ilişkisini anlamlandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Klasik Türk Edebiyatında Osmanlı günlük hayatının ve din algısının rolünü kavrar. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Klâsik Türk Edebiyatının, birçok millî kültür unsuruna yer verdiği konusunda analizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Klasik Türk Edebiyatına yansıyan adet ve inanışlar hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım,
6 Dinî, sosyal ve kültürel unsurlarla harmanlanan Klasik Türk Edebiyatından bir kaynak olarak yararlanma yollarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klâsik Edebiyatın İçerik Özellikleri
2 Klâsik Edebiyatın Estetiğinde Sosyal ve Kültürel Unsurların Yeri
3 Günlük Hayat-Edebiyat İlişkisi
4 Klâsik Edebiyat Muhtevasında Sosyal Unsurlar
5 Klâsik Edebiyat Muhtevasında Kültürel Unsurlar
6 Klâsik Edebiyatta Osmanlı Geleneği
7 Millî Kültür-Edebiyat İlişkisi
8 Klâsik Edebiyat-Örf İlişkisi
9 Klasik Edebiyat-Din İlişkisi
10 Klâsik Edebiyat Belleğine Yansıyan Âdet ve İnanışlar
11 Osmanlı Tarihi ve Geleneğiyle Klâsik Edebiyatın İlişkisi
12 Sosyo-Kültürel Bir Kaynak Olarak Klâsik Edebiyat
13 Klâsik Edebiyatın Dinî Muhtevası
14 Klasik Edebiyatta Nazım ve Nesir Geleneğinin Sosyolojik Karakteri
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1.Nejat Sefercioğlu (1990), Nevî Dîvânının Tahlili, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara.
2.Cemal Kurnaz (1996), Hayâlî Bey Dîvânının Tahlili, MEB, İstanbul.
3.Hüseyin Akkaya (1996), Nevres-i Kadîm ve Türkçe Dîvânı, İnceleme-Metin-Tıpkıbasım, Harvard Üniversitesi, Cambridge.
4.Hatice Aynur (1999), 15.yy. Şairi Çâkerî ve Dîvânı, Boğaziçi, İstanbul.
5.Mehmet Çavuşoğlu (2001), Necâti Bey Dîvânının Tahlili, Kitabevi, İstanbul.
6.Mustafa Çıpan (2003), Fasîh Dîvânı, İnceleme-Tenkitli Metin, MEB, İstanbul.
7.Özge Öztekin (2006), Divanlardan Yansıyan Görüntüler (18.yy. Divan Şiirinde Toplumsal Hayatın İzleri), Ankara.
8.Kaplan Üstüner (2007), Divan Şiirinde Tasavvuf, Birleşik Yayıncılık, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak;
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Klâsik Türk Edebiyatının içerik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. 1 0 0 0 0 1 0 0 0 1
2 Klasik Türk Edebiyatında dinî ve kültürel unsurların sosyal hayatla ilişkisini anlamlandırır. 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0
3 Klasik Türk Edebiyatında Osmanlı günlük hayatının ve din algısının rolünü kavrar. 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0
4 Klâsik Türk Edebiyatının, birçok millî kültür unsuruna yer verdiği konusunda analizler yapar. 2 0 0 2 1 0 0 0 0 2
5 Klasik Türk Edebiyatına yansıyan adet ve inanışlar hakkında bilgi sahibi olur. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6 Dinî, sosyal ve kültürel unsurlarla harmanlanan Klasik Türk Edebiyatından bir kaynak olarak yararlanma yollarını kavrar. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 13
2. Ödev 13
3. Ödev 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6