Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Abbâsî Tarihine Giriş | ITS 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Abbasi tarihinin ana kaynaklarından ve bu dönem hakkında yapılan modern çalışmalardan bazılarını tanıtmak; |
Dersin İçeriği | Dönemin Problemlerine Genel Bir Bakış; Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler; Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Abbasi Tarihinin Dönemlere Ayrılması ve Problemlerine Genel Bir Bakış | |
2 | Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler: Sûlî: Ahbâru´l-Muktedir, Ahbâru´r-Râdî ve´l-Müttekî | |
3 | Arîb b. Sad: Sılatü Târîhit-Taberî; Hemedânî: Tekmiletü Târîhit-Taberî | |
4 | İbn Miskeveyh: Tecâribül-Ümem; Rûzrâverî: Zeylü Kitâbi Tecâribül-ümem | |
5 | Cehşiyârî: Kitâbül-Vüzerâ vel-küttâb | |
6 | Tenûhî: Nişvârul-muhâdara, el-Ferec badeş-şidde | |
7 | Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler: G.L.Strange: Baghdad during the Abbasid Caliphate, The Lands of the Eastern Caliphates | |
8 | M. A. Şaban: The Abbasid Revolution | |
9 | Abdülaziz ed-Dûrî: el-Asrül-Abbasiyyül-evvel | |
10 | Cem Zorlu: Abbasilere Yönelik Dini ve Siyasi İsyanlar; Mustafa Kılıçlı, Arap Edebiyatında Şuubiyye | |
11 | Nahide Bozkurt: Mutezilenin Altın Çağı-Memun Dönemi | |
12 | Halil Edhem: Düvel-i İslamiye; C. E. Bosworth: İslam Devletleri Tarihi; Adam Mez: Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti | |
13 | Mehmet Aykaç:Abbasi Devletinin İlk Dönemi İdari Teşkilatında Divanlar | |
14 | B. Lewis, Abbasids maddesi; Hakkı Dursun Yıldız: Abbâsîler maddesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yıldız, Hakkı Dursun (1988), Abbâsîler, DİA, I, s. 31-48, İstanbul. Lewis, B. (1960), Abbasids, EI² (İng), s. 15-23. |
Ders Kaynakları |
Strange, G. Le. (1924): Baghdad During The Abbasid Abbasid Caliphate, Oxford. Strange, G. Le. (1930): The Lands of the Eastern Caliphates, Cambridge. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır. | ||||||||||
2 | Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır. | ||||||||||
3 | Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır. | ||||||||||
4 | Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır. | ||||||||||
5 | Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler. | ||||||||||
6 | Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |