Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Emevî Tarihine Giriş | ITS 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SAİM YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Emevî tarihinin ana kaynaklarından ve bu dönem hakkında yapılan modern çalışmalardan bazılarını tanıtmak;Öğrencilerin yapacakları bilimsel çalışmalarda bu eserlerden istifadelerini kolaylaştırmak. |
Dersin İçeriği | Dönemin Problemlerine Genel Bir Bakış; Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler; Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Dönemin Problemlerine Genel Bir Bakış | |
2 | Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler: Belazuri: Ensabül-Eşraf; Fütuhul-Büldan | |
3 | İbn Kuteybe: el-MaarifDineveri: Ahbarut-Tıval | |
4 | Yakubi: Tarih | |
5 | Taberi: Tarihür-rusül vel-mülük; Mesudi: Mürucuz-Zeheb | |
6 | Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler: Julius Wellhausen: Arap Devleti ve Sukutu, İslamiyetin İlk Devrinde Dini-Siyasi Muhalefet Partileri | |
7 | Philip Hitti: İslam Tarihi; Hasan İbrahim Hasan: İslam Tarihi | |
8 | Hudari Bek: ed-Devletül-Ümeviyye | |
9 | Yusuf el-Uş: ed-Devletül-Ümeviyye | |
10 | İrfan Aycan: Muaviye b. Ebi Süfyan; Vecdi Akyüz: Hilafetin Saltanata Dönüşmesi | |
11 | İsmail Hakkı Atçeken: Devlet Geleneği Açısından Hişam b. Abdülmelik | |
12 | İbrahim Beydun: ed-Devletül-Ümeviyye vel-Muaraza; Nevin A. Mustafa: İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet | |
13 | Necde Hammaş: el-İdare fil-Asril-Ümevi, eş-Şam fi Sadril-İslam | |
14 | G. Levi Della Vida, Emeviler; İsmail Yiğit, Emeviler, maddesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yiğit, İsmail (1995), Emeviler, DİA, XI, s, 87-104, İstanbul. G. Levi Della Vida (1993), Emeviler; İA, IV, s, 240-248, İstanbul. |
Ders Kaynakları | Wellhausen, Julius (1963), Arap Devleti ve Sukutu (trc. Fikret Işıltan), Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır. | ||||||||||
2 | Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır. | ||||||||||
3 | Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır. | ||||||||||
4 | Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır. | ||||||||||
5 | Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler. | ||||||||||
6 | Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 3 | 4 | 12 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |