Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Emevî Tarihine Giriş ITS 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. SAİM YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Emevî tarihinin ana kaynaklarından ve bu dönem hakkında yapılan modern çalışmalardan bazılarını tanıtmak;Öğrencilerin yapacakları bilimsel çalışmalarda bu eserlerden istifadelerini kolaylaştırmak.

Dersin İçeriği

Dönemin Problemlerine Genel Bir Bakış; Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler; Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Dönemin Problemlerine Genel Bir Bakış
2 Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler: Belazuri: Ensabül-Eşraf; Fütuhul-Büldan
3 İbn Kuteybe: el-MaarifDineveri: Ahbarut-Tıval
4 Yakubi: Tarih
5 Taberi: Tarihür-rusül vel-mülük; Mesudi: Mürucuz-Zeheb
6 Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler: Julius Wellhausen: Arap Devleti ve Sukutu, İslamiyetin İlk Devrinde Dini-Siyasi Muhalefet Partileri
7 Philip Hitti: İslam Tarihi; Hasan İbrahim Hasan: İslam Tarihi
8 Hudari Bek: ed-Devletül-Ümeviyye
9 Yusuf el-Uş: ed-Devletül-Ümeviyye
10 İrfan Aycan: Muaviye b. Ebi Süfyan; Vecdi Akyüz: Hilafetin Saltanata Dönüşmesi
11 İsmail Hakkı Atçeken: Devlet Geleneği Açısından Hişam b. Abdülmelik
12 İbrahim Beydun: ed-Devletül-Ümeviyye vel-Muaraza; Nevin A. Mustafa: İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet
13 Necde Hammaş: el-İdare fil-Asril-Ümevi, eş-Şam fi Sadril-İslam
14 G. Levi Della Vida, Emeviler; İsmail Yiğit, Emeviler, maddesi
Kaynaklar
Ders Notu

Yiğit, İsmail (1995), Emeviler, DİA, XI, s, 87-104, İstanbul.

G. Levi Della Vida (1993), Emeviler; İA, IV, s, 240-248, İstanbul.

Ders Kaynakları

Wellhausen, Julius (1963), Arap Devleti ve Sukutu (trc. Fikret Işıltan), Ankara.
Necde Hammaş (1980), el-İdare fil-Asril-Ümevi, Dımaşk.
İbrahim Beydun (1985), ed-Devletül-Ümeviyyün vel-Muaraza, Beyrut.
Necde Hammaş (1987), eş-Şam fi Sadril-İslam, Dımaşk.
Wellhausen, Julius (1989), İslamiyetin İlk Devrinde Dini-Siyasi Muhalefet Partileri (trc. Fikret Işıltan), Ankara.
Aycan, İrfan (1990), Muaviye b. Ebi Süfyan, Ankara.
Nevin A. Mustafa (1990), İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, İstanbul.
Akyüz, Vecdi (1991), Hilafetin Saltanata Dönüşmesi, İstanbul.
Şeşen, Ramazan (1998), Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul.
Humphreys, Stephen (2004), İslam Tarih Metodolojisi (Murtaza Bedir-Fuat Aydın), İstanbul.
Kurt, Hasan (2008), Taberinin Tarih Anlayışı, İslami İlimler Dergisi, Cilt 3, Yıl 3, Sayı 2, s. 89-103: Ankara.
Varol, M. Bahaüddin (2008), İbn Kuteybe (v. 276/889) ve Tarihçiliği, İslami İlimler Dergisi, Cilt 3, Yıl 3, Sayı 2, s. 185-204: Ankara.
Arı, Salih (2008), Tarihçi ve Coğrafyacı Olarak Yakûbî (ö. 292/905), İslami İlimler Dergisi, Cilt 3, Yıl 3, Sayı 2, s. 161-173: Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır.
2 Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır.
3 Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır.
4 Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır.
5 Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler.
6 Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Sözlü Sınav 3 4 12
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6