Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Folklor ve İlk Dön. İsl. Tar. Çalışm. İçin Önemi ITS 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlk dönem İslam tarihini, sosyal tarih çalışmaları perspektifiyle inceleme ve interdisipliner çalışma yetisi kazanma

Dersin İçeriği

Folklor Kuramları, İlk Dönem İslam Tarihi'nin Folklor Kuramları Bağlamında İncelenmesi, Sosyal Hayatla İlgili Materyallerin İrdelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamber ve Dört Halife dönemlerinde siyasi tarih ile sosyal tarih arasındaki ilişkiyi kavramak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İlk Dönem İslam tarihinin gündelik hayat tarzı ve sosyal hayat görünümleri hakkında bilgi sahibi olmak Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
3 Fetihlerle ortaya çıkan sosyal değişimi ve hayat tarzını analiz edebilmek Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Tarih bilimine yardımcı bilimler hakkında bilgi sahibi olmak ve interdisipliner çalışma yöntemlerinde beceri kazanmak Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Tarih çalışmalarında obje ve materyal merkezli tarih yazımını kavramak Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Folklor Kavramı, Folklor Kuramları -
2 Folklorun Konusu, Metodu ve Problemleri -
3 Folklor Tarih İlişkisi
4 İlk Dönem İslam Tarihi Malzemelerine Folklor Bilimi Açısından Genel Bir Bakış ve Disiplinlerarası Çalışmalar Bağlamında Birbirine Katkısının Analizi -
5 İlk Dönem İslam Toplumlarında Folklorik Yapının Tespiti İçin Bazı Örneklemelerin Ele Alınması -
6 Sosyo Kültürel Yapı: Halk İnançları, İnanılan Değerler -
7 Sosyo Kültürel Yapı: Eğlence Hayatı -
8 Sosyo Kültürel Yapı: Müzik ve Müzik Aletleri -
9 Sosyo Ekonomik Yapı: Ticaret, Üretim ve Pazarlama -
10 Sosyo Ekonomik Yapı: Tarım ve Yemek Kültürü -
11 Mimari Yapı: Ev, Ev Hayatı ve İnşaat Teknikleri -
12 Günlük Hayatta Bilim ve Tekniğin Yeri, Matematik, Astronomi, Tabiat Kanunları İle İlgili Kabul Edilen Değerler -
13 Erken Dönem İslam Toplumunda Folklorik Tıp, Halk Sağlığı, Çevre Kültürlerle Arasındaki İlişki -
14 Folklorik Yapı Bağlamında İlk Dönem İslam Tarihinin Yeniden Kurgulanması -
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet´te İslam (2006), İstanbul: Beyan Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Tan, Nail (1985), Folklor, İstanbul.
[3] Bozkurt, Nebi, (1997): Hadis´te Folklor, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[4] Hamidullah, M. (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
[5] Akgün, Sevim Demir (2007), Hz. Peygamber Döneminde Yemek Kültürü, Sakarya Sosyal Bilimler Enstitüsü.
[6] Oğuzay, Fatih (2008), Hz. Peygamber Döneminde Tarım Kültürü, Sakarya Sosyal Bilimler Enstitüsü.
[7] Öztürk, Levent (2013), İslam Tıp Tarihi Üzerine İncelemeler, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Hz. Peygamber ve Dört Halife dönemlerinde siyasi tarih ile sosyal tarih arasındaki ilişkiyi kavramak 3
2 İlk Dönem İslam tarihinin gündelik hayat tarzı ve sosyal hayat görünümleri hakkında bilgi sahibi olmak 3
3 Fetihlerle ortaya çıkan sosyal değişimi ve hayat tarzını analiz edebilmek 4
4 Tarih bilimine yardımcı bilimler hakkında bilgi sahibi olmak ve interdisipliner çalışma yöntemlerinde beceri kazanmak 4
5 Tarih çalışmalarında obje ve materyal merkezli tarih yazımını kavramak 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6