Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kamu Kesimi Ekonomisi | MLY 501 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Kadriye İzgi Şahpaz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kamu kesiminin yapısı, tanımı , kamu kesimiyle ilgili yaklaşımlar, kamu gelirlerinin ve harcamalarının alan ve boyutlarının belirlenmesine ilişkin düşünceler, Türkiye’de kamu kesimi ve sorunları.. |
Dersin İçeriği | kamu ekonomisinin işleyişi, kamu ekonomik faaliyetlerinin kuramsal temelleri ve kamu ekonomisine ilişkin temel ilke ve uygulamaların ileri düzeyde analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kamu Ekonomisine ilişkin doktriner görüşleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kamu kesiminin yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kamu kesiminin büyüklüğünü ve bilieşiminin ölçülmesi sorununu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Piyasa ekonomisinin işleyişini etkinlik ve adalet ikilemiyle ilişkili olarak analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Toplumsal fayda ve maliyet kavramlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Piyasa aksaklıklarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Gelir dağılımını ve gelirin yeniden dağılımı politikalarının analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Kamusal seçiş teorisini ve anayasal iktisat yaklaşımını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Oylama kurallarını ve siyasal karar alma süreçlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Özelleştirmeyi ve genel ve Türkiye özelinde ekonomik sonuçlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Regülasyonu ve Türkiye uygulamasını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Piyasa talebi ve siyasal talep | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
2 | Kamu hizmet üretimini belirleyen unsurlar | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
3 | Özel fayda ve maliyet, tplumsal fayda ve maliyet | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
4 | Kamu ekonomisinin varlık nedenleri | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
5 | Tam kamusal mal ve hizmetler ve özellikleri | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
6 | Doğal tekeller ve özellikleri | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
7 | Arasınav | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
8 | Kamu ekonomisinin işlevleri | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
9 | Piyasada ve kamuda optimum üretim düzeyi | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
10 | Kamu hizmeti denge üretmi ve genel denge özümü | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
11 | Piyasa mallarının ve kamu hizmetlerinin niteliklerine gore optimum üretim düzeyleri | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
12 | Kamu ekonıomisinde karar alma | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
13 | Kamu ekonomisi üretim birimleri | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
14 | Genel değerlendirme | Kaynaklardan ilgili bölümler ve ilave okuma parçaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SAVAŞAN, FATİH (2014), Piyasa Başarısızlığından Devletin Başarısızlığına Kamu Ekonomisi, 4. Baskı, Bursa: Dora Yayıncılık. |
Ders Kaynakları | 1. Joseph E. Stiglitz, (1996), (çev. Batırel Ö. F.), Kamu Kesimi Ekonomisi, İstanbul, Marmara Ü. Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilme | X | |||||
2 | Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilme | ||||||
3 | Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulama, çözüm yöntemi geliştirme, çözme, sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme | X | |||||
4 | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme | X | |||||
5 | Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | X | |||||
6 | Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | X | |||||
7 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olma | X | |||||
8 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) | X | |||||
9 | Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme | X | |||||
10 | Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleme | X | |||||
11 | Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kamu Ekonomisine ilişkin doktriner görüşleri açıklar. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
2 | Kamu kesiminin yapısını analiz eder. | |||||||||||
3 | Kamu kesiminin büyüklüğünü ve bilieşiminin ölçülmesi sorununu kavrar. | |||||||||||
4 | Piyasa ekonomisinin işleyişini etkinlik ve adalet ikilemiyle ilişkili olarak analiz eder. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
5 | Toplumsal fayda ve maliyet kavramlarını kavrar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 |
6 | Piyasa aksaklıklarını analiz eder. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 |
7 | Gelir dağılımını ve gelirin yeniden dağılımı politikalarının analizini yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 |
8 | Kamusal seçiş teorisini ve anayasal iktisat yaklaşımını kavrar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 |
9 | Oylama kurallarını ve siyasal karar alma süreçlerini analiz eder. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
10 | Özelleştirmeyi ve genel ve Türkiye özelinde ekonomik sonuçlarını analiz eder. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
11 | Regülasyonu ve Türkiye uygulamasını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |