Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gazete Yazı Türleri | GZT 015 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Haber Toplama ve Yazma 1-2 derslerinin alınmış olması önerilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere köşe yazısı, fıkra, röportaj, söyleşi, gezi yazısı, eleştiri gibi başlıca gazete yazı türlerini tanıtmak ve uygulamalı örneklerle farklı yazı türleri yazma becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Fıkra, röportaj, gezi yazısı, söyleşi, eleştiri, makale gibi gazete yazı türlerinin özelliklerinin tanıtımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gazete yazı türlerini ve türler arasındaki ayrımı tanır | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, gazete yazı türleri ve türler ayrımı konusunda bilgilendirme | |
2 | Köşe yazısı ve köşe yazarlığı | |
3 | Fıkra türü, gelişimi ve geçmişten günümüze örnekler | |
4 | Söyleşi haberciliği | |
5 | Röportaj türü | |
6 | Röportaj haberciliğinin önemi, dünyadan ve Türkiye'den örnekler | |
7 | Yaşar Kemal'in röportajları üzerine okuma ve inceleme | |
8 | Arasınav | |
9 | Eleştiri türü, kitap ve film eleştirisi | |
10 | Film ve kitap eleştiri ödevlerinin okunması/ incelenmesi | |
11 | Gezi Yazısı: Türün gelişimi, dünyadan ve Türkiye'den örnekler | |
12 | Gezi yazısı ödevlerinin okunması/incelenmesi | |
13 | Ödev sunumları | |
14 | Ödev sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Emin Özdemir. (2007).Yazınsal Türler-Bilgi Yayınevi Aydın Engin (2018). Edebiyatın Kapı Komşusu Röportaj: Homeros’un Rüyası. Siyah Kitap Yaşar Kemal (2019). Bu Diyar Baştan Başa. 1-2-3-4. Yapı Kredi Yayınları Fikret Otyam (1982). Gide Gide 1-2-3 (Ha Bu Diyar). Adam Yayınları Suat Derviş. (2021). Çöken İstanbul-Röportajlar. İthaki Yayınları Sait Faik. (2021). Mahkeme Kapısı. İş Bankası Kültür Yayınları Haldun Taner (2019). Düşsem Yollara Yollara. Yapı Kredi Yayınları Falih Rıfkı Atay (2018) Gezerek Gördüklerim. Pozitif Yayınları Reşat Nuri Güntekin (2015). Anadolu Notları I-II. İnkılap Kitabevi Nedim Gürsel (2013). Bir Avuç Dünya (Toplu Gezi Yazıları). Doğan Kitap Ahmet Haşim (2019). Bize Göre. İş Bankası Kültür Yayınları Refik Halit Karay (2014). Memleket Yazıları 7 (Bu Gazeteciler).İnkılap Kitabevi
Haldun Taner (2016). Devekuşuna Mektuplar 1-2. Yapı Kredi Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | ||||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | ||||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | X | |||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | ||||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | ||||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | X | |||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | X | |||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | X | |||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gazete yazı türlerini ve türler arasındaki ayrımı tanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 42 | 3 | 126 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |