Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gazete Yazı Türleri GZT 015 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Haber Toplama ve Yazma 1-2 derslerinin alınmış olması önerilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere  köşe yazısı, fıkra, röportaj, söyleşi, gezi yazısı, eleştiri gibi başlıca gazete yazı türlerini tanıtmak ve uygulamalı örneklerle farklı yazı türleri yazma becerisi kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Fıkra, röportaj, gezi yazısı, söyleşi, eleştiri, makale gibi gazete yazı türlerinin özelliklerinin tanıtımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gazete yazı türlerini ve türler arasındaki ayrımı tanır Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, gazete yazı türleri ve türler ayrımı konusunda bilgilendirme
2 Köşe yazısı ve köşe yazarlığı
3 Fıkra türü, gelişimi ve geçmişten günümüze örnekler
4 Söyleşi haberciliği
5 Röportaj türü
6 Röportaj haberciliğinin önemi, dünyadan ve Türkiye'den örnekler
7 Yaşar Kemal'in röportajları üzerine okuma ve inceleme
8 Arasınav
9 Eleştiri türü, kitap ve film eleştirisi
10 Film ve kitap eleştiri ödevlerinin okunması/ incelenmesi
11 Gezi Yazısı: Türün gelişimi, dünyadan ve Türkiye'den örnekler
12 Gezi yazısı ödevlerinin okunması/incelenmesi
13 Ödev sunumları
14 Ödev sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Emin Özdemir. (2007).Yazınsal Türler-Bilgi Yayınevi

Aydın Engin (2018). Edebiyatın Kapı Komşusu Röportaj: Homeros’un Rüyası. Siyah Kitap

Yaşar Kemal (2019). Bu Diyar Baştan Başa. 1-2-3-4. Yapı Kredi Yayınları

Fikret Otyam (1982). Gide Gide 1-2-3 (Ha Bu Diyar). Adam Yayınları

Suat Derviş. (2021). Çöken İstanbul-Röportajlar. İthaki Yayınları

Sait Faik. (2021). Mahkeme Kapısı. İş Bankası Kültür Yayınları

Haldun Taner (2019). Düşsem Yollara Yollara. Yapı Kredi Yayınları

Falih Rıfkı Atay (2018) Gezerek Gördüklerim. Pozitif Yayınları

Reşat Nuri Güntekin (2015). Anadolu Notları I-II. İnkılap Kitabevi

Nedim Gürsel (2013). Bir Avuç Dünya (Toplu Gezi Yazıları). Doğan Kitap

Ahmet Haşim (2019). Bize Göre. İş Bankası Kültür Yayınları

Refik Halit Karay (2014). Memleket Yazıları 7 (Bu Gazeteciler).İnkılap Kitabevi

 

Haldun Taner (2016). Devekuşuna Mektuplar 1-2. Yapı Kredi Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. X
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. X
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1 Gazete yazı türlerini ve türler arasındaki ayrımı tanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 42 3 126
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5