Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metallerde Deformasyon ve Kırılma | MTM 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Kırılma Analizi, Plastik Şekil Verme Yöntemleri, Metallerin ısıl İşlemi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CUMA BİNDAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uygulamada çeşitli yüklemelere maruz kalan metalik malzemelerin deformasyon kabiliyetini ve hasar durumunu öğretmek |
Dersin İçeriği | Gerilme ve şekil değişim türleri, mühendislik malzemelerinin elastik ve plastik deformasyonu, Anizotropik lineer Elastiste, Anelastisite, Gerilme ve Şekil Değişimi için Mohr Daireleri. Makroskobik Plastiste. Akma Kriterleri. Sünek malzemelerin makroskopik deformasyon davranışı. Düşük sıcaklıkta ve yüksek sıcaklıkta Kırılma, Kırılma Mekaniği ve Kırılma testleri, Yorulma ve Yorulma Çatlak İlerlemesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzemelerin çeşitli yükleme şartlarındaki göstermiş olduğu elastik ve plastik deformasyon kabiliyeti ile ilgili temel kavramaları öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | Malzemelere servis sürecinde etki eden gerilmeler neticesinde oluşacak deformasyonu ve kırılma çeşidini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Malzemelerin anelastik deformasyonunu kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Malzemelerin Anizotropik lineer elastik davranışını kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | Kırılma mekaniğini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | Akma kriterlerini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
7 | Malzemelerde yorulmayı kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gerilme ve Şekil Değişim Türleri | |
2 | Mühendislik Malzemelerinin Elastik ve Plastik Deformasyonu | |
3 | Anizotropik Lineer Elastiste | |
4 | Anelastisite | |
5 | Tek Kristalin Malzemelerin Deformasyonu | |
6 | Makroskopic Plastiste | |
7 | Akma Kriterleri | |
8 | Dislokasyon Teorisi | |
9 | Kırılma | |
10 | Kırılma Türleri | |
11 | Kırılma Mekaniği | |
12 | Kırılma Mekaniği. | |
13 | Yorulma ve Yorulma Çatlak İlerlemesi. | |
14 | Yorulma ve Yorulma Çatlak İlerlemesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. G. D. Dieter, D. Bacon, Mechanical Metallurgy, McGraw-Hill Company, New York, 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslararası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, uluslar arası literatüre özgün, sanayide uygulanabilir sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzemelerin çeşitli yükleme şartlarındaki göstermiş olduğu elastik ve plastik deformasyon kabiliyeti ile ilgili temel kavramaları öğrenir | |||||||
2 | Malzemelere servis sürecinde etki eden gerilmeler neticesinde oluşacak deformasyonu ve kırılma çeşidini bilir. | |||||||
3 | Malzemelerin anelastik deformasyonunu kavrar | |||||||
4 | Malzemelerin Anizotropik lineer elastik davranışını kavrar | |||||||
5 | Kırılma mekaniğini kavrar | |||||||
6 | Akma kriterlerini kavrar | |||||||
7 | Malzemelerde yorulmayı kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |