Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Epigrafi SAN 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı kitabelerini çeşitlerine göre genel özelliklerinden yola çıkarak okunmasının sağlanması ya da çözümlenmesidir.

Dersin İçeriği

Belgelerden başlayıp kitabelerle devam eden çizgide yazı çeşitleri. Osmanlı inşa, tamir ve tezyini kitabelerinin çözümlenmesi ve Osmanlı sikkeleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski yazılı kitabe çeşitlerini tanımlar Anlatım, Tartışma,
2 Kitabelerdeki yazı çeşitlerini çözer Anlatım, Tartışma,
3 Yazma ve kitabe çeşitleri arasındaki bağlantıları saptar Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
4 Konuyla ilgili araştırma planı önerir Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Konusuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır Tartışma,
6 Kitabeleri çözümlemenin sanat tarihi açısından önemini kavrar Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı dönemi Türkçesi
2 Osmanlı Türkçesi genel kaideleri
3 Okuma alıştırmaları
4 Osmanlı belgelerinde yazı
5 Osmanlı dönemi Hat sanatı ve yazı çeşitleri
6 Kitabelerde kullanılan Celî yazılar
7 Osmanlı kitabelerinde epigrafik zorluklar
8 Epigrafi sahasında yayın ve çalışmalar
9 Osmanlı sikkeleri
10 Sikkelerde kullanılan tabirler
11 Kitabe bulunan bina, malzeme ve materyaller
12 Osmanlı mezartaşı kitabeleri
13 Mezartaşı kitabeleri okuma kaideleri
14 Mezartaşı kitabeleri sunum çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üysi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

>Osmanlı sikkeleri, mezar taşları ve mimari kitabelerin kalıp ve fotoğrafları
> M. Bedreddin Yazır, Kalem Güzeli I-II-III, Ankara, 1981
> Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, İstanbul, 1999
> Lütfi Şeyban, Osmanlı Dönemi Taraklı Mezarlıkları ve Mezartaşı Kitâbeleri, Adapazarı 2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Eski yazılı kitabe çeşitlerini tanımlar
2 Kitabelerdeki yazı çeşitlerini çözer
3 Yazma ve kitabe çeşitleri arasındaki bağlantıları saptar
4 Konuyla ilgili araştırma planı önerir
5 Konusuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır
6 Kitabeleri çözümlemenin sanat tarihi açısından önemini kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 7 7
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6