Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuyu Loglarında Özel Konular | JFM 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kuyu Logları yöntemi jeofiziğin temel yöntemlerinden biridir. Bu derste öğrencilere daha detaylı ve ileri düzeydeki konuların öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Logların tanımlanması ve değerlendirilmesi, SP logunun formasyon suyu rezistivitesinin hesaplanması, elektrik özdirenç eğrilerinden yapısal bilginin eldesi için yaklaşımlar, faktör analizi, verilerin kullanımı, istatisitiksel yöntemler, NMR kayıt verilerini kullanarak CBM rezervuarlarının değerlendirilmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, kuyu logu yöntemlerini tanır ve ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Öğrenciler, kuyu şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Öğrenciler, ölçülen kuyu logu verilerine gerekli olan düzeltmeleri uygularlar | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
4 | Öğrenciler, verileri değerlendirir ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
5 | Öğrenciler, değerlendirme için özel yorumlama tekniklerini kullanırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
6 | Öğrenciler, maden, kömür ve petrol sahaları için özel kuyu logu yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuyu Logları Servisi-MTA_Tanıtım | Kitaplar ve Makaleler |
2 | SP Logunun Formasyon Suyu Rezistivitesinin Hesaplanmasında | Kitaplar ve Makaleler |
3 | Elektrik özdirenç kuyu logu eğrilerinden yapısal bilginin eldesi için bir yaklaşım | Kitaplar ve Makaleler |
4 | Standart Kuyu Logu Yöntemlerinde Yeraltı Suyu | Kitaplar ve Makaleler |
5 | Zonguldak ve Amasra (Bartın) Kömür Bölgeleri | Kitaplar ve Makaleler |
6 | Uygulamada Kuyu Logları Verilerinde Çoklu Regresyon ve Modifiye Faust Denklemi | Kitaplar ve Makaleler |
7 | Logların tanımlanması ve değerlendirilmesi | Kitaplar ve Makaleler |
8 | Kuyu loglarında faktör analizi | Kitaplar ve Makaleler |
9 | Kuyu Log Verilerinin Petrofiziksel Kompozisyon Analizi Programı | Kitaplar ve Makaleler |
10 | Kuyu verilerine ve Çekirdek Verilerin Entegrasyonu | Kitaplar ve Makaleler |
11 | Jeomekanik Karakterizasyonda Kuyu Logu Verilerinin Kullanımı | Kitaplar ve Makaleler |
12 | Kuyu loglarında istatisitiksel yöntemler | Kitaplar ve Makaleler |
13 | Sismo-stratigrafik ve Yapısal Çerçevenin Karakterizasyonu | Kitaplar ve Makaleler |
14 | NMR kayıt verilerini kullanarak CBM rezervuarlarının değerlendirilmesi | Kitaplar ve Makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Keary, P., Brooks, M. 1987. “An Introduction to Geophysical Exploration”, Blackwell Scientific Pub.
24.Kamila Wawrzyniak-Guz , Jadwiga A. Jarzyna, Krzysztof Pieniadz and Krzysztof Starzec "Multiple Regression and Modified Faust Equation onWell Logging Data in Application to Seismic Procedures: Polish Outer Carpathians Case Study", Energies 2021, 14, 6300. 25. Shengyan Lu, Rui Deng, Song Linghu, and Shengli Wu “Identification and logging evaluation of poor reservoirs in X Oilfield” Open Geosciences 2021; 13: 1013–1027 26. Norbert P. Szabó, Rafael Valadez-Vergara, Sabuhi Tapdigli, Aja Ugochukwu, István Szabó and Mihály Dobróka “Factor Analysis ofWell Logs for Total Organic Carbon Estimation in Unconventional Reservoirs” Energies 2021, 14, 5978. https://doi.org/10.3390/en14185978 27. Adewale Amosu and Yuefeng Sun "MinInversion: A Program for Petrophysical Composition Analysis of Geophysical Well Log Data" Geosciences 2018, 8, 65; doi:10.3390/geosciences8020065 28. Bogdan Mihai Niculescu and Victor Mocanu "Characterization of Pliocene Biogenic Gas Reservoirs from the Western Black Sea Shelf (Romanian Offshore) by Integration of Well Logs and Core Data" Energies 2021, 14, 6629. https://doi.org/10.3390/en14206629 29. Malgorzata Slota-Valim and Anita Lis-Sledziona "The Use of Well-Log Data in the Geomechanical Characterization of Middle Cambrian Tight Sandstone Formation: A Case Study from Eastern Pomerania, Poland" Energies 2021, 14, 6022. https://doi.org/10.3390/en14196022 30. SebastianWaszkiewicz and Paulina I. Krakowska-Madejska "Vitrinite Equivalent Reflectance Estimation from Improved Maturity Indicator andWell Logs Based on Statistical Methods" Energies 2021, 14, 6182. https://doi.org/10.3390/en14196182 31. Majid Khan, Yike Liu, Asam Farid, and Muhammad Owais “Characterizing Seismo-stratigraphic and Structural Framework of Late Cretaceous-Recent succession of offshore Indus Pakistan” Open Geosci. 2018; 10:174–191 32. Zhi-di Liu, Jing-zhou Zhao, Peng Zhang, and Jia-xing Sun “Evaluating the CBM reservoirs using NMR logging data” Open Geosci. 2018; 10:544–553 33. Ali İsmet Kanlı ve Okan Tezel "Self Potansiyel logunun formasyon suyu rezistivitesinin hesaplanmasında kullanımı" Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi, 5, Nisan 2000. 34. Doğan Can KARATAŞ, Uğur ZAMAN ve Emin U. ULUGERGERLİ “Elektrik özdirenç kuyu logu eğrilerinden yapısal bilginin eldesi için bir yaklaşım” MTA Dergisi (2019) 158: 351-359 35. Mehmet Ali DANIŞMAN, Mustafa AKGÜN “Standart Kuyu Logu Yöntemlerinin Yeraltı Suyu Araştırmalarında Kullanılması” DEÜ Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi cilt: 2 sayı: 1 sh. 111-127 Ocak 2000 36. "KUYU ÖLÇÜLERİNE GİRİŞ" MTA GENEL MÜDÜRLÜĞÜJEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI KUYU ÖLÇÜLERİ BİRİM YÖNETİCİLİĞİ
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. | X | |||||
8 | Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, kuyu logu yöntemlerini tanır ve ayırt ederler | 5 | 5 | ||||||
2 | Öğrenciler, kuyu şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlarlar | 5 | 5 | ||||||
3 | Öğrenciler, ölçülen kuyu logu verilerine gerekli olan düzeltmeleri uygularlar | 5 | 5 | ||||||
4 | Öğrenciler, verileri değerlendirir ve yorumlarlar | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Öğrenciler, değerlendirme için özel yorumlama tekniklerini kullanırlar | 5 | 5 | 5 | |||||
6 | Öğrenciler, maden, kömür ve petrol sahaları için özel kuyu logu yöntemlerini uygularlar | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |