Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Dalga Şekli Modellemesi | JFM 626 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Deprem bilim (sismoloji) alanında çalışmayı öngören ya da tez konusu herhangi bir şekilde depremlerle ilişkili olan öğrencilere, deprem dalgalarının nasıl modellendiğinin öğretilmesi, bu konudaki önemli literatürün kazandırılması ve örnek bazı uygulamalarla bu bilgilerin pekiştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Tarihsel gelişim; doğrusal filtre teorisi, transfer fonksiyonları, yapay sismogramlar; modellemede faylanma ve deprem kaynağının tanımlanması, kaynak-alıcı arasındaki dalga yayılımına etki eden faktörler, alet tepkisi; dalga şekli modellemesinde yakın-alan ve uzak-alan karşılaştırması; kinematik ve dinamik kaynak tanımlamaları; nokta-kaynak ve sonlu fay dalga şekli modellemeleri, gözlenmiş dalga şekillerinin düz ve ters çözüm yoluyla deprem kaynağı ile ilişkilendirilmesi; kaynak-zaman ve yükselim-zaman fonksiyonları; karmaşık depremle; gözlenmiş dalga şekillerinin modellemeye hazırlanması, ayrıntılı kırılma süreçlerinin dalga şekli modellemesi yolu ile elde edilmesi, dalga şekli modellenmesi uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deprem dalga şekli modellemesinin ne olduğunu tanımlar ve nasıl yapıldığını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Sentetik sismogram terimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Verilen bir deprem için dalga şekli modellemesi yapar. | Tartışma, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Deprem dalga şekli modellemesi sonuçlarından bir kırılma modeli önerir. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dalga şekli modellemesinin tarihsel gelişimi | |
2 | Doğrusal filtre teorisi, transfer fonksiyonları ve yapay sismogramlar | |
3 | Dalga yayılım yolu etkileri ve alet tepkisi | |
4 | Dalga şekli modellemesinde yakın-alan ve uzak-alan kavramları | |
5 | Kinematik ve dinamik kaynak modelleri | |
6 | Nokta kaynak ve sonlu fay dalga şekli modellemeleri | |
7 | Dalga şekli modellemesinde düz ve ters çözümleme | |
8 | Kaynak-zaman ve yükselim-zaman fonksiyonları | |
9 | Karmaşık depremler | |
10 | Dalga şekillerinin modellemeye hazırlanması-I | |
11 | Dalga şekillerinin modellemeye hazırlanması-II | |
12 | Dalga şekillerinin nokta-kaynak ters çözümü ile modellenmesi. | |
13 | Dalga şekillerinin sonlu-fay ters çözümü ile modellenmesi. | |
14 | Dalga şekli modellemesi sonuçlarının yorumlanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Murat UTKUCU, Deprem Dalga Şekli Modellemesi Derlenmiş Ders Sunuları |
Ders Kaynakları | Honda, H., Earthquake mechanism and seismic waves, J. Phys. Earth, 10, 1-98, 1962. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. | X | |||||
8 | Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Deprem dalga şekli modellemesinin ne olduğunu tanımlar ve nasıl yapıldığını açıklar. | 3 | 4 | 0 | 0 | ||||
2 | Sentetik sismogram terimini açıklar. | 4 | 4 | ||||||
3 | Verilen bir deprem için dalga şekli modellemesi yapar. | 0 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||
4 | Deprem dalga şekli modellemesi sonuçlarından bir kırılma modeli önerir. | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |