Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeofizik ve Levha Tektoniği | JFM 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Levha Tektoniğinin kökenine inerek günümüze kadar bu alanda ortaya konan teorileri incelemek. Yerküre katmanlarının genel özelliklerini anlatarak, deprem ve depremle ilgili parametreler hakkında bilgi aktarmaktır. Ayrıca dünyamızı kuşatan levhaların oluşturduğu sınırları tanıtarak, bunların jeofizik, sismoloji, sismotektonik, magmatizma, metamorfizma ve sedimantasyon özellikleri hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Depremler ve levha tektoniği kuramı. Levha sınırlarının kinematik özellikleri. Litosferin yapısal elementleri. Kıtasal riftleşme. Yayılma merkezlerinin kinematiği. Transform fayların kinematiği. Küre üzerinde levha kinematiği ve Euler kutbu kavramı. Üçlü eklemler ve geometrileri. Sıkışma tektoniği ve yitim zonları. Depremler ve volkanizma. Levha içi tektoniği. Deprem sismolojisi. Sismisite ve sismotektonik çalışmalar. Deprem kaynak parametreleri ve fay düzlemi çözümleri. Fay Düzlemi Çözümleri; Yerkürenin Kinematiği; Litosferin Yapısal Elementleri; Tektonik Yerleşim ve Kıta Kenarları; Kıtasal Riftleşme; Açılma Merkezleri, Transform Faylar; Sıkışma Tektoniği; Yitim Zonları ve Magmatik Kuşaklar, Ada Yayı Çarpışması - Kıta-Kıta Çarpışması; Okyanus Ortası Açılma Merkezleri ve Sıcak Noktalar; Alp-Himalaya Kuşağı; Doğu Akdeniz Bölgesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler Depremler ve levha tektoniği kuramını ayırt ederler | Anlatım, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Öğrenciler Litosferin yapısını ve dünya üzerinde levha kinematiğini tanır ayırt ederler | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Öğrenciler Global jeoloji ile tektonizmanın ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Öğrenciler Levha tektoniği, deprem sismolojisi, sismotektonik çalışmalar, deprem kaynak parametreleri ve fay düzlemi çözümlerini tanır ayırt ederler | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Öğrenciler Transform faylar, sıkışma tektoniği, yitim zonları, magmatik kuşaklar ve ada yaylarını tanır ayırt ederler | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Öğrenciler Kıta-kıta çarpışması, okyanus tabanı yayılma merkezleri ve sıcak noktalar, Alp-Himalaya kuşağı, Doğu Akdeniz Bölgesini tanır ve ayırt ederler | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | Öğrenciler Türkiye, Asya ve Pasifik bölgelerindeki levha elemanlarını tanır ve yorumlar | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
8 | Öğrenciler Amerika, Atlas okyanusu ve Afrika bölgelerindeki levha elemanlarını tanır ve yorumlar | ||
9 | Öğrenciler Ülkemizin tektonik yapısı hakkında geniş kapsamlı bilgiye sahip olur | ||
10 | Öğrenciler Ülkemizin levha elemanlarını tanıyarak ülkemizin çevresindeki yapılar ilişkisini inceler | ||
11 | Öğrenciler genel sismotektonik harita alma tekniği ve bunların uygulaması konusunda bilgi sahibi olur | ||
12 | Öğrenciler Dünya ile diğer gezegenlere ait yapısal unsurların kıyaslamasını yaparlars |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Depremler ve levha tektoniği kuramı, Levha sınırlarının kinematik özellikleri. | 1. Hafta Ders Notu |
2 | Litosferin yapısal elementleri. Kıtasal riftleşme. Yayılma merkezlerinin kinematiği. | 2. Hafta Ders Notu |
3 | Transform fayların kinematiği. Küre üzerinde levha kinematiği ve Euler kutbu kavramı, Üçlü eklemler ve geometrileri | 3. Hafta Ders Notu |
4 | Sıkışma tektoniği ve yitim zonları, Depremler ve volkanizma | 4. Hafta Ders Notu |
5 | Levha içi tektoniği. Deprem sismolojisi. Sismisite ve sismotektonik çalışmalar, Deprem kaynak parametreleri ve fay düzlemi çözümleri. | 5. Hafta Ders Notu |
6 | Fay Düzlemi Çözümleri; Yerkürenin Kinematiği; Litosferin Yapısal Elementleri; | 6. Hafta Ders Notu |
7 | Transform Faylar; Sıkışma Tektoniği; Yitim Zonları ve Magmatik Kuşaklar, Ada Yayı Çarpışması | 7. Hafta Ders Notu |
8 | Transform Faylar; Sıkışma Tektoniği; Yitim Zonları ve Magmatik Kuşaklar, Ada Yayı Çarpışması | 8. Hafta Ders Notu |
9 | Tektonik Yerleşim ve Kıta Kenarları, Kıtasal Riftleşme; Açılma Merkezleri | 9. Hafta Ders Notu |
10 | Kıta-Kıta Çarpışması; Okyanus Ortası Açılma Merkezleri ve Sıcak Noktalar, Alp-Himalaya Kuşağı; Doğu Akdeniz Bölgesi | 10. Hafta Ders Notu |
11 | Ülkemizin levha elemanları ve tektoniği konusunda güncel makale | 11. Hafta Ders Notu |
12 | Asya ve Pasifik kıtasındaki levha elemanları ve tektoniği konusunda güncel makale | 12. Hafta Ders Notu |
13 | Amerika kıtası ve Atlas Okyanusu civarındaki levha elemanları ve tektoniği konusunda güncel makale | 13. Hafta Ders Notu |
14 | Afrika kıtası ve civarındaki levha elemanları ve tektoniği konusunda güncel makale | 14. Hafta Ders Notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | BEYHAN, G ., 2007. Levha Tektoniği ve Sismotektonik Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Jeofizik Müh.Bölümü, 2007, Sakarya. |
Ders Kaynakları | 1-) Aki, K. & Richards, P.G., 1980. Quantitative Seismology Theory and Methods, Vol. 1 and 2, W.H. Freeman and Company, San Francisco, USA. 2-) Bolt, B.A., 1988. Earthquakes, W.H. Freeman and Company, New York, USA Fowler, C.M.R., 1990. The Solid Earth: An Introduction to Global Geophysics, Cambridge University Press, UK. 3-) Gubbins, D., 1990. Seismology and Plate Tectonics, Cambridge University Press, UK. 4-) Emiliani, C., 1996. Planet Earth: Cosmology, Geology, and the Evolution of Life and Environment, Cambridge University Press, UK 5-) Kearey, P. and Vine, F.J., 1990, Globel Tectonics, Blackwell Scien. Publ. London |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. | X | |||||
8 | Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler Depremler ve levha tektoniği kuramını ayırt ederler | 5 | 5 | ||||||
2 | Öğrenciler Litosferin yapısını ve dünya üzerinde levha kinematiğini tanır ayırt ederler | 5 | 5 | ||||||
3 | Öğrenciler Global jeoloji ile tektonizmanın ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | ||||||
4 | Öğrenciler Levha tektoniği, deprem sismolojisi, sismotektonik çalışmalar, deprem kaynak parametreleri ve fay düzlemi çözümlerini tanır ayırt ederler | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Öğrenciler Transform faylar, sıkışma tektoniği, yitim zonları, magmatik kuşaklar ve ada yaylarını tanır ayırt ederler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
6 | Öğrenciler Kıta-kıta çarpışması, okyanus tabanı yayılma merkezleri ve sıcak noktalar, Alp-Himalaya kuşağı, Doğu Akdeniz Bölgesini tanır ve ayırt ederler | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||
7 | Öğrenciler Türkiye, Asya ve Pasifik bölgelerindeki levha elemanlarını tanır ve yorumlar | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||
8 | Öğrenciler Amerika, Atlas okyanusu ve Afrika bölgelerindeki levha elemanlarını tanır ve yorumlar | 4 | 5 | 4 | 5 | ||||
9 | Öğrenciler Ülkemizin tektonik yapısı hakkında geniş kapsamlı bilgiye sahip olur | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | |||
10 | Öğrenciler Ülkemizin levha elemanlarını tanıyarak ülkemizin çevresindeki yapılar ilişkisini inceler | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | |||
11 | Öğrenciler genel sismotektonik harita alma tekniği ve bunların uygulaması konusunda bilgi sahibi olur | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
12 | Öğrenciler Dünya ile diğer gezegenlere ait yapısal unsurların kıyaslamasını yaparlars | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |