Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Yaygın Eğitim YBO 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Demet ZAFER GÜNEŞ,Arş.Gör. Gözde SEZEN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin temel amacı Türkiye ile çeşitli ülkelerdeki yaygın eğitim sistemleri ve iyi uygulamaları karşılaştırmalı olarak incelemektir.
Dersin İçeriği Çeşitli ülkelerdeki yaygın eğitim sistemleri, yönetim biçimleri, süreçleri ve uygulamaları incelenerek Türkiye’deki yaygın eğitim sistemiyle karşılaştırmalar yapılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karşılaştırmalı eğitim kavramını bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Karşılaştırmalı eğitimde kullanılan metotlar hakkında bilgi sahibi olur Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Çeşitli ülkelerdeki yaygın eğitim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Farklı ülkelerdeki yaygın eğitim sistemlerini ve uygulamalarını Türkiye’dekiler ile karşılaştırır Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karşılaştırmalı eğitim kavramı
2 Karşılaştırmalı eğitimin tarihi
3 Karşılaştırmalı eğitimde kullanılan metotlar
4 Avrupa Birliği Ülkeleri yaygın eğitim uygulamaları
5 Avrupa Birliği Ülkeleri yaygın eğitim uygulamaları
6 Avrupa Birliği Ülkeleri yaygın eğitim uygulamaları
7 Kuzey ve Güney Amerika yaygın eğitim uygulamaları
8 Kuzey ve Güney Amerika yaygın eğitim uygulamaları
9 Afrika Ülkeleri yaygın eğitim uygulamaları
10 Afrika Ülkeleri yaygın eğitim uygulamaları
11 Asya ve Uzak Doğu yaygın eğitim uygulamaları
12 Asya ve Uzak Doğu yaygın eğitim uygulamaları
13 Yaygın eğitimde merkezi-yerel eğitim sistemleri farkı
14 Yaygın eğitimde merkezi-yerel eğitim sistemleri farkı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Lowe, John. (1985). Dünyada Yetişkin Eğitimine Toplu Bakış. Çev: Turhan Oğuzkan. Unesco Yayınları, Ankara.
-Arnove, R.F. & Torres, C.A (1999). Comparative Education. The Dialectic of the Global and the Local. Rowman & Littlefleld, New York.
-Erdoğan, İrfan. Karşılaştırmalı eğitim : çağdaş eğitim sistemleri. – 1. bs. – İstanbul : Sistem Yayıncılık, 1995.
-Demirel, Özcan. (2000). Karşılaştırmalı eğitim, Ankara: Pegem.
-Erdoğan, İrfan. (2003). Karşılaştırmalı Eğitim: Türk Eğitim Bilimleri Çalışmaları İçinde Önemsenmesi Gereken Bir Alan.
-Bekir Parlak ve Cantürk Caner (2009). Karşılaştırmalı siyasal ve yönetsel yapılar. Aktüel Alfa Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim bilimleri alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
2 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
4 Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
5 Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
7 Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
8 Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
9 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
10 Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
11 Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
12 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Karşılaştırmalı eğitim kavramını bilir
2 Karşılaştırmalı eğitimde kullanılan metotlar hakkında bilgi sahibi olur
3 Çeşitli ülkelerdeki yaygın eğitim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur
4 Farklı ülkelerdeki yaygın eğitim sistemlerini ve uygulamalarını Türkiye’dekiler ile karşılaştırır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
Toplam 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6