Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gereksinim Yönetimine Giriş | YBS 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ADEM AKBIYIK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sistem geliştirme projelerinde, yaşanan problemlerin büyük çoğunluğu, ihtiyaçların ve problemin doğru tanımlanamamasından kaynaklanır. İhtiyaçların ve problemlerin doğru tanımlanması “etkin ve gerçekçi” gereksinim yönetimi ile mümkün olabilir. Müşterinin ne istediği ile aslında neye ihtiyaç duyduğu arasındaki farkın sistem analistlerce doğru biçimde ortaya konulması adına son kullanıcı ve müşteri gereksinimlerinin doğru edinilmesi, ifade edilmesi, önceliklendirilmesi, analiz edilmesi ve yönetilmesi gerekmektedir. Gereksinim Yönetimi dersi, sistem analistlerin yazılım ürün yönetimi kapsamında sahip olmaları gereken bu alandaki nitelikleri kazandırma amacındadır. |
Dersin İçeriği | Gereksinime Giriş Yazılım gereksinimi türleri Kullanıcı gereksinimleri Fonksiyonel gereksinimler Fonksiyonel olmayan gereksinimler Harici gereksinim türleri Yazılım gereksinimi değişiklikleri Kapsamın kontrolü Kapsam kaymasının önlenmesi Gereksinimler ve Tasarım
Kullanıcı Etkileşimi Müşteri ve son kullanıcı ihtiyaçlarını belirlemek Kullanıcı vakaları (use cases) ve ürün tasarımındaki rolü Wireframes ve Storyboards görsel tasarım teknikleri
Gereksinimlerin Yazılması Çevik (Agile) yaklaşım çerçevesinde gereksinimleri daha fonksiyonel hale çevirilmesi Gereksinimlerin ifade edilmesi ve onaylanması için kullanıcı hikayeleri ve kabul testleri kullanımı Gereksinimleri önceliklendirmek için ürün özellik listesi (product backlog) kullanımı Gereksinimleri organize etmek için hikaye haritaları oluşturmak
Kalite Gereksinimleri Kalite gereksinimleri için kriterler Gereksinimleri mümkün olduğundan açık hale getirmek |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazılım geliştirme sürecini etkin yürütmek adına gereksinimlerin net olarak açıklayabilir ve oluşturabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Farklı gereksinim türlerini ve ürün gereksinimlerindeki değişime doğrudan nasıl adapte olunacağını anlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Wireframe ve Storyboard gibi bağlı kalma zorunluluğu düşük olan prototipleri kullanarak müşteri gereksinimlerini görselleştirebilir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Farklı kullanıcıları ve ihtiyaçlarını tanımlar ve farklı yönlerini ortaya koyabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Müşteri etkileşiminin etkinliğini artırabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Kullanıcı hikayeleri (user stories), kabul testleri, ürün özellik listesi (product backlog) ve hikaye haritaları (story maps) gibi araçlar aracılığıyla gereksinimleri ifade edebilir. | Problem Çözme, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gereksinim Değişiklikleri ve Kapsam Kontrolü | |
2 | Gereksinimler ve Tasarım | |
3 | Müşteri/Son Kullanıcı İhtiyaçlarını Belirlemek | |
4 | Kullanıcı Vakaları (Use Cases) ve Tasarımdaki Rolü | |
5 | WireFrame ve Storyboard Tasarım Teknikleri | |
6 | Genel Değerlendirme | |
7 | ARA SINAV | |
8 | Gereksinimlerin Yazılması – Çevik Yaklaşım | |
9 | Gereksinimlerin Yazılması – User Stories ve Kabul Testleri | |
10 | Gereksinimlerin Önceliklendirilmesi – Product Backlog | |
11 | Gereksinimlerin Organizasyonu – Story Maps | |
12 | Kalite Gereksinimleri - Kriterler | |
13 | Gereksinim Değişiklikleri ve Kapsam Kontrolü | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders öncesi paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Wiegers, K. ve Beatty J., (2013) “Software Requirements” 3rd Edt. Microsoft Press, Washington. Leffingwell, D. (2011)“Agile Software Requirements: Lean Requirements Practices for Teams, Programs, and the Enterprise” Pearson, Boston. Withall, S. (2010) Software Requirement Patterns Microsoft Press, Washington. Lamsweerde, A. (2009) Requirements Engineering: From System Goals to UML Models to Software Specifications, John Wiley & Sons Ltd, England. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | ||||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerileri ne sahiptir. | ||||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | ||||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | ||||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazılım geliştirme sürecini etkin yürütmek adına gereksinimlerin net olarak açıklayabilir ve oluşturabilir. | |||||||||
2 | Farklı gereksinim türlerini ve ürün gereksinimlerindeki değişime doğrudan nasıl adapte olunacağını anlar. | |||||||||
3 | Wireframe ve Storyboard gibi bağlı kalma zorunluluğu düşük olan prototipleri kullanarak müşteri gereksinimlerini görselleştirebilir. | |||||||||
4 | Farklı kullanıcıları ve ihtiyaçlarını tanımlar ve farklı yönlerini ortaya koyabilir. | |||||||||
5 | Müşteri etkileşiminin etkinliğini artırabilir. | |||||||||
6 | Kullanıcı hikayeleri (user stories), kabul testleri, ürün özellik listesi (product backlog) ve hikaye haritaları (story maps) gibi araçlar aracılığıyla gereksinimleri ifade edebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Proje / Tasarım | 3 | 24 | 72 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 168 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |