Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Hizmetleri Yönetimi | SAY 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör.Dr. Özgün ÜNAL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlık hizmetlerinin amacı, kapsamı ve önemini açıklamak; sağlık hizmetleri üreten sistem ve kurumları ayrıntılı olarak incelemek. |
Dersin İçeriği | Sağlık kavramı ve belirleyicileri, sağlık hizmetlerinin temel özellikleri, sağlık sistemi, sağlık hizmetleri üreten sistem ve kurumlar, sağlık kurumlarının yapısal tasarımı, Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve organizasyonu |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık hizmetlerinin temel özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sağlık hizmeti üreten sistem ve kurumları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin organizasyonu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türkiye’de sağlık kurumlarının organizasyonu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sağlığı etkileyen çevresel, kalıtsal, davranışsal faktörleri sayar, aralarındaki ilişkileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Sağlık hizmetlerinin niteliğini belirleyen özellikler verilen hizmetlerden kimlerin yararlandığını ve hizmetin kim tarafından verildiğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Sağlık hizmet türlerini (temel amaç ve hizmet düzeyi) sağlık hizmeti sunan kurumların amaçları, işlevleri ve ayırt edici özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Sağlık örgütlenmesinin, toplumda yaşayan bireylerin tümüne, kapsayıcı nitelikte, gereksinim duydukları yerde ve ölçüde hizmet sunumunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Sağlık hizmetlerini örgütlemede göz önüne alınması gereken ilkeleri sayar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Etkili bir sağlık sisteminin bileşenlerini oluşturan unsurlar hakkında bilgi sahibi olur ve bu bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Yönetim bakış açısından hizmet düzeylerini ve sevk sistemini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
14 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık ve hastalık kavramı, sağlık ihtiyacı kavramı. | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
2 | Sağlığı Etkileyen Faktörler | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
3 | Sağlık hizmetlerinin tanımı ve sağlık hizmetlerinin temel özellikleri, sağlık hizmetlerinin dışsal yönü, sağlık hizmetlerinin özel niteliği. | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
4 | Sağlık hizmet türleri (temel amaçları); koruyucu, tedavi edici, rehabilitasyon ve sağlığı geliştirici hizmetler ve sağlık hizmeti sunan kurumlar. | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
5 | Sağlık Hizmetleri Kullanımı Etkileyen Faktörler | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
6 | Sistem yaklaşımı ve Sağlık Sistemi | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
7 | Sağlık Sistemi ve Çevre İlişkileri | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
8 | Etkili Sağlık Hizmetinin Özellikleri | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
9 | ARASINAV | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
10 | Sağlık Kurumlarının Yapısal Tasarımı | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
11 | Türkiye´de Sağlık Hizmetlerinin Gelişimi | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
12 | Türkiye´de Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
13 | Türkiye´de Sağlık Hizmetleri arzı | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
14 | Uluslararası Sağlık Örgütleri | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tengilimoğlu D., Işık O., Akbolat M., Sağlık İşletmeleri Yönetimi, NOBEL Yayınevi, Ankara, 2009. |
Ders Kaynakları | Lawrence F. Wolper, Health Care Administration: Principles, Practices, Structure, and Delivery. Aspen Publishers, Inc., Gaithersburg, Maryland |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık hizmetlerinin temel özelliklerini bilir. | |||||||||
2 | Sağlık hizmeti üreten sistem ve kurumları bilir. | |||||||||
3 | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin organizasyonu bilir. | |||||||||
4 | Türkiye’de sağlık kurumlarının organizasyonu bilir. | |||||||||
5 | Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. | |||||||||
6 | Sağlığı etkileyen çevresel, kalıtsal, davranışsal faktörleri sayar, aralarındaki ilişkileri açıklar. | |||||||||
7 | Sağlık hizmetlerinin niteliğini belirleyen özellikler verilen hizmetlerden kimlerin yararlandığını ve hizmetin kim tarafından verildiğini açıklar. | |||||||||
8 | Sağlık hizmet türlerini (temel amaç ve hizmet düzeyi) sağlık hizmeti sunan kurumların amaçları, işlevleri ve ayırt edici özelliklerini açıklar. | |||||||||
9 | Sağlık örgütlenmesinin, toplumda yaşayan bireylerin tümüne, kapsayıcı nitelikte, gereksinim duydukları yerde ve ölçüde hizmet sunumunu açıklar. | |||||||||
10 | Sağlık hizmetlerini örgütlemede göz önüne alınması gereken ilkeleri sayar. | |||||||||
11 | Etkili bir sağlık sisteminin bileşenlerini oluşturan unsurlar hakkında bilgi sahibi olur ve bu bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||
12 | Yönetim bakış açısından hizmet düzeylerini ve sevk sistemini sıralar. | |||||||||
13 | ||||||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |