Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Yönetiminde Etik | SAY 210 | 4 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HARUN KIRILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Etik ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmek; yönetimde uyulması beklenen etik ilkeleri ve etik dışı davranışları değerlendirebilmek; sağlık yönetiminde etik kuramları ve temel ilkeleri yorumlayabilmek; sağlık hizmetlerinde etik sorunları değerlendirebilmek; hasta haklarının gelişimini açıklayabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu derste etik kavramı üzerinde durularak, sağlık yönetiminde etik ilkeler ve sorumluluklar hakkında bilgi verilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etikle ilgili temel kavramları ve yaklaşımları bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Mesleki ve yönetsel etiğin temel ilkelerini bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Yönetimde etik dışı davranışları ayırt edebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Sağlık hizmetlerinde etik problemleri ve ikilemleri bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Sağlık kurumlarının ve sağlık personelinin etik sorumluluklarını bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Hasta haklarını bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etikle ilgili temel kavramlar, ulusal ve uluslararası standartlar, yasal mevzuat | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
2 | Mesleki ve yönetsel etik | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
3 | Yönetimde etik ilkeler ve etik dışı davranışlar | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
4 | Etik kuramlar | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
5 | Sağlık hizmetlerinde etik ilkeler (Sağlık kayıtlarında gizlilik, güvenlik, mahremiyet kavramları vb.) | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
6 | Sağlık hizmetlerinde etik ikilemler | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
7 | Sağlık hizmetlerinde etik karar verme süreci | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
8 | Etik çerçevede hekim-hasta ilişkisi | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
9 | ARA SINAV | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
10 | Psikolojik yıldırma | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
11 | Hasta hakları | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
12 | Malpraktis | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
13 | Sağlık hizmetlerinde mahremiyet | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
14 | Etik sorunlara yönelik vaka analizi | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. |
Ders Kaynakları | Zengin, Nazmi (2012), Sağlık Çalışanı-Hasta İlişkisinde Güncel Konular Kardelen Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etikle ilgili temel kavramları ve yaklaşımları bilmek. | |||||||||
2 | Mesleki ve yönetsel etiğin temel ilkelerini bilmek. | |||||||||
3 | Yönetimde etik dışı davranışları ayırt edebilmek. | |||||||||
4 | Sağlık hizmetlerinde etik problemleri ve ikilemleri bilmek. | |||||||||
5 | Sağlık kurumlarının ve sağlık personelinin etik sorumluluklarını bilmek. | |||||||||
6 | Hasta haklarını bilmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |