Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hukuka Giriş | ISL 121 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DOĞA EKREM DOĞANCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DOĞA EKREM DOĞANCI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı,öğrencilerin hukuk genel teorisine giriş yapmaları sağlanarak hem özel hukuk, hem de kamu hukuku alanındaki temel kavram ve kurumlarla tanışmasını sağlamak; hukukun temel kavram ve kurumlarını tanıtmak ve hem güncel yaşamda hem de almakta oldukları eğitimin çeşitli yerlerinde karşılaştıkları kavramların içeriği hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Diğer yandan bundan sonraki dönemlerde alacakları hukuk derslerinin de bir anlamda alt yapısını hazırlamak amacı taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Hukuk kurallarının özellikleri ve diğer sosyal düzen kurallardan ayırımı; çağdaş hukuk sistemleri;hukukun kaynakları; kamu hukuku, özel hukuk, karma hukuk dalları ve alt ayrımları; hukukun çeşitli açılardan uygulanması; hakve hak sahipliği; hukuki eylem ve işlemler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk kavramını ve toplumsal işlevini açıklar, hukuk kurallarını diğer sosyal düzen kurallarından ayırt eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Hukuk sistemlerini, hukuk okullarını ve adaletin türlerini sayar ve her birinin özelliklerini sıralar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Yaptırımın ne anlama geldiğini bilir ve etkili bir yaptırımda bulunması gereken özelliklere ilişkin yorumlar yapar. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Kamu hukuku ile özel hukukun karşılaştırmasını yapar. | Anlatım, | |
5 | Hukuk kurallarını hiyerarşik olarak sıralar ve hukukun kaynaklarını tanımlar. | Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Anayasa, kanun ve normlar hiyerarşisinde yer alan diğer normları tanımlar ve aralarındaki farklılıkları tespit eder. | Anlatım, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Hakkın türlerini, ayrımlarını, kazanılması ve kaybedilmesini öğrenir | Anlatım, | |
8 | Hukuk kurallarının geriye yürümemesinin nedenini analiz eder. | Rol Oynama, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Eylem ve hak ehliyetinin koşullarını bilir ve kişileri eylem ehliyetleri yönünden sınıflandırır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Kendisine bir hukuk kuralı verildiğinde bunun emredici mi, ilga edici mi, tanımlayıcı mı, yetkilendirici mi olduğunu tespit eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, |
11 | Hukuki olay, fiil, işlemler hakkında yorumda bulunur ve hukuki işlemin unsurlarını tanımlar | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
12 | Gerçek ve tüzel kişileri tanımlar. Tüzel kişilerin türlerini öğrenir | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
13 | Eşya hukukunu tanımlar. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
14 | Miras hukukunu öğrenir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
15 | Sorumluluk hukukunu öğrenir | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
16 | Yargı ve Teşkilatını analiz eder. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
17 | Hukuk kurallarının sınıflandırılması ve uygulamasını bilir | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TOPLUM DÜZENİ VE TOPLUM DÜZENİNİ SAĞLAYAN KURALLAR | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
2 | TOPLUM DÜZENİ VE TOPLUM DÜZENİNİ SAĞLAYAN KURALLAR; POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
3 | POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
4 | HUKUK KURALLARININ UYGULANMASI;KANUNLAŞTIRMA VE İKTİBAS;HUKUK SİSTEMLERİ | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
5 | POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI;HUKUK KURALLARININ SINIFLANDIRILMASI | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
6 | HAK;HAKLARIN KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ;HAKLARIN KORUNMASI; HUKUKİ OLAY, FİİL VE İŞLEMLER | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
7 | DÜRÜST DAVRANMA İLKESİ VE HAKKIN KÖTÜYE KULLANILMASI YASAĞI | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
8 | DÜRÜST DAVRANMA İLKESİ VE HAKKIN KÖTÜYE KULLANILMASI YASAĞI | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
9 | KİŞİLER HUKUKU | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
10 | KİŞİLER HUKUKU;ÂİLE HUKUKU | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
11 | ÂİLE HUKUKU | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
12 | MİRAS HUKUKU | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
13 | EŞYA HUKUKU | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
14 | EŞYA HUKUKU; SORUMLULUK;YARGI VE TEŞKİLATI | Halil Kalabalık, Temel Hukuk, Değişim Yay., İstanbul 2006. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Halil Kalabalık/ Doğa Ekrem Doğancı, Temel Hukuk Bilgisi, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | ||||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | ||||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hukuk kavramını ve toplumsal işlevini açıklar, hukuk kurallarını diğer sosyal düzen kurallarından ayırt eder. | |||||||||
2 | Hukuk sistemlerini, hukuk okullarını ve adaletin türlerini sayar ve her birinin özelliklerini sıralar. | |||||||||
3 | Yaptırımın ne anlama geldiğini bilir ve etkili bir yaptırımda bulunması gereken özelliklere ilişkin yorumlar yapar. | |||||||||
4 | Kamu hukuku ile özel hukukun karşılaştırmasını yapar. | |||||||||
5 | Hukuk kurallarını hiyerarşik olarak sıralar ve hukukun kaynaklarını tanımlar. | |||||||||
6 | Anayasa, kanun ve normlar hiyerarşisinde yer alan diğer normları tanımlar ve aralarındaki farklılıkları tespit eder. | 2 | 4 | |||||||
7 | Hakkın türlerini, ayrımlarını, kazanılması ve kaybedilmesini öğrenir | 5 | ||||||||
8 | Hukuk kurallarının geriye yürümemesinin nedenini analiz eder. | 5 | ||||||||
9 | Eylem ve hak ehliyetinin koşullarını bilir ve kişileri eylem ehliyetleri yönünden sınıflandırır. | |||||||||
10 | Kendisine bir hukuk kuralı verildiğinde bunun emredici mi, ilga edici mi, tanımlayıcı mı, yetkilendirici mi olduğunu tespit eder. | |||||||||
11 | Hukuki olay, fiil, işlemler hakkında yorumda bulunur ve hukuki işlemin unsurlarını tanımlar | 3 | 4 | |||||||
12 | Gerçek ve tüzel kişileri tanımlar. Tüzel kişilerin türlerini öğrenir | 0 | 3 | 2 | 2 | 5 | ||||
13 | Eşya hukukunu tanımlar. | 5 | ||||||||
14 | Miras hukukunu öğrenir | 5 | ||||||||
15 | Sorumluluk hukukunu öğrenir | 3 | 5 | |||||||
16 | Yargı ve Teşkilatını analiz eder. | 3 | 5 | |||||||
17 | Hukuk kurallarının sınıflandırılması ve uygulamasını bilir | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 95 |
1. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |