Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma ve Toplum | SAU 564 | 0 | 1 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FUAT MAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Canan Yılmaz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern sanayi toplumlarının temeli olarak gösterilen çalışma ve istihdamın anlamı, bu ilişkinin geçirdiği dönüşümler, çalışma hayatındaki eşitsizlikler, modern dünyanın geçirdiği dönüşümlerle birlikte çalışma hayatında meydana gelen değişimler ve bu değişimlerin çalışanlara yansımaları üzerinde düşünmek, tartışmak ve tüm bu unsurları kavramak. |
Dersin İçeriği | Çalışmanın anlamı, çalışmanın geçirdiği dönüşüm, modern dünyada çalışmanın anlamı ile kapitalizm arasındaki ilişki, sanayi sonrası toplum tartışmaları ve bu toplumlarda çalışma, çalışma ile ilgili teorik tartışmalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci; sosyolojik düşünmenin ne olduğunu ve bu yaklaşımla çalışma ilişkilerini ele almanın önemini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Modern sanayi toplumlarında çalışmanın ve çalışma ilişkilerinin ne anlama geldiğini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tarih boyunca farklı dönemlerde ve toplumlarda çalışmanın hangi anlamlarla ele alındığını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Sanayi sonrası toplum tartışmaları altında çalışmanın geçirdiği dönüşümleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Günümüz toplumunda çalışmanın aldığı biçimler ile çalışanların karşı karşıya olduğu risklerin neler olduğunu öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Günümüzde çalışmanın geçirdiği dönüşüm ile kapitalizm arasındaki ilişkiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Çalışmaya yönelik teorik tartışmaları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Çalışmayı sosyolojik olarak ele almakla çalışma ilişkilerinin daha geniş bir perspektifle okunabileceğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünmek ve çalışma ilişkilerine sosyolojik bakmak | Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, Ayrıntı Yayınları, İlk Bölüm; Zygmunt Bauman: Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup, 1. Mektup |
2 | Kapitalizm ve kapitalizm-çalışma ilişkisi | Leo Huberman: Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla; Fernand Braudel: Kapitalizmin Kısa Tarihi; Fuat Man: Modernitenin Çalışma İdeolojisi ve Sosyal Haklar |
3 | Çalışmanın Kısa Tarihi: Antik Çağdan Küresel Çağa | Fuat Man: Eski Tas Yeni Hamam: Antik Çağdan Küresel Çağa "Çalışma"nın Dönüşüm Serüveni |
4 | Klasik Teorik Yaklaşımlar: Karl Marx, sanayi toplumu, çalışma ve yabancılaşma | Ders Notları; George Ritzer: Sosyoloji Kuramları (ilgili bölümler) |
5 | Klasik Teorik Yaklaşımlar: Emile Durkheim, iş bölümü ve dayanışma / Max Weber ve protestan etik tartışmaları | Ders Notları; George Ritzer: Sosyoloji Kuramları (ilgili bölümler) |
6 | Çalışmanın temsilleri | Ders Notları |
7 | Sanayi toplumu ve sanayi sonrası toplum tartışmaları | Zeki Parlak: Sanayi Ötesi Toplum Teorilerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi |
8 | ARA SINAV | |
9 | Bilimsel yönetimin çalışma kavrayışı ve eleştiriler | Ahmet Alpay Dikmen: Makine, İş, Kapitalizm ve İnsan (İlgili Bölümler), Herry Braverman: Emek ve Tekelci Sermaye (ilgili bölümler) |
10 | Fordizm ve Post fordizm tartışmaları | Ders Notları |
11 | Emek süreci tartışmaları | Fuat Man: Kapitalist Emek Süreci Teorisi ve Dönüşümü |
12 | Çalışma hayatında toplumsal cinsiyet ve ayırımcılık | Ders Notları |
13 | Akışkan dünyada çalışma ve çalışanlar: eğretileşme | Fuat Man: Akışkan Zamanlarda Eğretileşme |
14 | Türkiye´de çalışma ilişkileri ve sendikacılığın tarihi | Yüksel Akkaya: Türkiye´de işçi sınıfı ve sendikacılık 1-2, Praksis Dergisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İlgili ders notları |
Ders Kaynakları | Tim Strangleman & Tracey Warren: Çalışma ve Toplum, Ankara: Nobel, 2015 John W. Budd: Çalışma Düşüncesi, İstanbul: Ayrıntı, 2016 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Öğrenci; sosyolojik düşünmenin ne olduğunu ve bu yaklaşımla çalışma ilişkilerini ele almanın önemini kavrar |
2 | Modern sanayi toplumlarında çalışmanın ve çalışma ilişkilerinin ne anlama geldiğini kavrar |
3 | Tarih boyunca farklı dönemlerde ve toplumlarda çalışmanın hangi anlamlarla ele alındığını öğrenir. |
4 | Sanayi sonrası toplum tartışmaları altında çalışmanın geçirdiği dönüşümleri öğrenir. |
5 | Günümüz toplumunda çalışmanın aldığı biçimler ile çalışanların karşı karşıya olduğu risklerin neler olduğunu öğrenir. |
6 | Günümüzde çalışmanın geçirdiği dönüşüm ile kapitalizm arasındaki ilişkiyi kavrar |
7 | Çalışmaya yönelik teorik tartışmaları öğrenir. |
8 | Çalışmayı sosyolojik olarak ele almakla çalışma ilişkilerinin daha geniş bir perspektifle okunabileceğini öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |