Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Tıp Tarihi OMM 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BOZKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tıp, insanlığın varolmasıyla birlikte varolmuş bir alandır. Dolayısıyla diğer bilim dalları arasında ayrıcalıklı bir yeri vardır. Bu derste Osmanlı tıbbının gelişim ve değişim serüveni incelenecek, klasik ve modern dönem tıp anlayışı, tıp eğitimi, hekimler ve verdikleri eserler üzerinde durulacaktır.
Dersin İçeriği Klasik dönem Osmanlı tıbbı, tıp eğitimi, kurumlar, tıp ahlakı, tıp anlayışları, bu dönemde yetişmiş hekimler ve eserleri, Batılılaşma dönemi Osmanlı tıbbı, tıp mektepleri ve diğer sağlık kurumları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik dönem Osmanlı tıbbı: Genel çerçeve
2 Tıp eğitimi
3 Darüşşifalar
4 Hekimbaşılık
5 Osmanlı hekiminin özellikleri, kadın hekimler ve diğer sağlık mensupları.
6 Tıp ahlakı
7 Klasik dönemde yetişen önemli hekimler ve eserleri
8 Vize imtihanı
9 Batılılaşma sürecinde Osmanlı tıbbı: Genel çerçeve
10 Tıp eğitimi ve modern askeri tıp mektepleri
11 Sivil tıp mektepleri
12 Modern sağlık kurumları
13 Bu dönemde yetişen önemli hekimler ve eserleri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Aykut Kazancıgil, Osmanlılrda Bilim Ve Teknoloji, Ufuk Yayınları, İstanbul, 1999.
Ali Haydar Bayat, Osmanlı Devleti´nde Hekimbaşılık Kurumu ve Hekimbaşılar, Ankara, 1999
Osmanlılarda Sağlık I-II, Biofarma, İstanbul, 2006
Ali Haydar Bayat, Osmanlı Sağlık Kurumları, Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul, 2008
Nuran Yıldırım, Hastalıklar Hastaneler ve Kurumlar, 14. yüzyıldan Cumhuriyete, İstanbul, 2014.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)