Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeniçağda Osmanlı Devleti Kaynakları | YEN 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, Osmanlı Tarihinin temel kaynaklarının nelerden oluştuğu, Kaynakların her bir türünün ne gibi özelliklere sahip olduğu, bunların değişik dönemlerde hangi alanlarda kullanılabileceklerinin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlı ana kaynaklarından vakanüvisler başta olmak üzere temel arşiv kayıtları arasında genel bir sınıf teşkil eden Mühimme, Şeriyye Sicilleri ve diğer malzemelerin tarihsel değerleri üzerinde durulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar. Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yeniçağ’da Osmanlı Devleti tarihi kaynaklarını belirler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kaynakların çeşitlerini ve bu farklı türlerin hangi alanlarda kullanılabileceğini belirler | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Osmanlı tarih yazıcılığının nasıl tekamül ettiğini somut örneklerle gösterir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Tarihçiliğinin doğuşu, ilk dönemi | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 |
2 | II. Murad, Fatih ve II. Beyezîd dönemi tarihçileri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 |
3 | Tarih Yazıcılığında Osmanlı klasik dönemi | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 |
4 | 16. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 |
5 | 17. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 |
6 | 18. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 |
7 | 19. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 |
8 | Sefaret nameler | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, s. 134 - 149 |
9 | Ara sınav | |
10 | Şeriyye Sicilleri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi ,155 - 175 |
11 | Tapu Tahrir Defterleri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi ,175 - 184 |
12 | Mühimme Defterleri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 185 – 197. |
13 | Salnameler | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 197 – 217. |
14 | Kaynakların mukayesesi ve toplu olarak değerlendirilmesi | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 218 - 220. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Babinger, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, Çev. Coşkun Üçok, Ankara 2000; Bursalı Mehmet Tahir, Osmanlı Müellifleri, Haz. İsmail Özen, Fikri Yavuz, I – IV, İstanbul 1975; Başbakanlık Osmanlı Arşivi Mühimme Defterleri, Tahrir Defterleri, Muhasabe Defterleri Neşriyatı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar. Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını kavrar | 5 | |||||||||
2 | Yeniçağ’da Osmanlı Devleti tarihi kaynaklarını belirler | 5 | |||||||||
3 | Kaynakların çeşitlerini ve bu farklı türlerin hangi alanlarda kullanılabileceğini belirler | 5 | |||||||||
4 | Osmanlı tarih yazıcılığının nasıl tekamül ettiğini somut örneklerle gösterir | 5 | |||||||||
5 | Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar | 5 | |||||||||
6 | Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 15 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |