Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası Ticaret Politikası | IKT 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SELİM İNANÇLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uluslararası ticaret teorileri, uluslararası ticaret politikaları, dış ticaret teorileri, uluslararası makroekonomik politikalar, döviz piyasasının işleyişi ve döviz kurunu açıklayıcı teoriler, faiz arbitrajı ve sermaye hareketleri, ödemeler bilânçosu ve dengesizliklerinin giderilmesi konularını tartışarak öğrenciye analiz yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Uluslararası ticaret teorileri, uluslararası ticaret politikaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uluslararası ticaret ve ticaretten kazançların alternatif modellerini öğrenir | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | Uluslararası ticaret politikaları ve ticareti sınırlayıcı politika araçlarını öğrenir | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Uluslararası finansal yapı ve analizlerini öğrenir; kur-faiz ve uluslararası sermaye akışkanlıklarını kavrar | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
4 | Uluslararasılaşmanın ortaya çıkardığı temel sorunlar ve çözümleri öğrenir | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | Uluslararası kurumların oluşturduğu ekonomik yapıyı çözümler | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ülkelerin dış ticaret yapma nedenleri, Mutlak Üstünlükler Teorisi: Smith Modeli | Karluk R., (2002), s.3-13., Seyitoğlu H.,(2007), s.24-26. |
2 | İş Verimliliği ve Karşılaştırmalı Avantajlar: Ricardo Modeli | Seyitoğlu H.,(2007), s.26-35., Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), s.9-38. |
3 | Uluslar arası Ticaret teorisi Analizleri: Arz Modelleri | Karluk R., (2002),s.21-30., Seyitoğlu H.,(2007), s.55-76. |
4 | Uluslar arası Ticaret teorisi Analizleri: Talep Modelleri | Karluk R., (2002),s.53-68, Seyitoğlu H.,(2007), s.55-76. |
5 | Faktör Oranları teorisi ve Gelir Dağılımı | Seyitoğlu H.,(2007), s.79-114., Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), s.38-62. |
6 | Dış Ticaret Teorisi ve Ekonomik Büyüme Analizleri | Seyitoğlu H.,(2007), s.116-136., Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), s.112-173. |
7 | Vize Sınavı | Vize Sınavı |
8 | Ticaret Politikasının Enstrümanları, Dış Ticarette Ekonomi Politikaları | Seyitoğlu H.,(2007), s.137-152., Karluk R., (2002), s.157-162., Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), s.195-256. |
9 | Dış Ticarette Gümrük Tarifeleri ve Tarife Dışı Engeller | Seyitoğlu H.,(2007), s.153-214., Karluk R., (2002), s.165-207. |
10 | Uluslararası Ekonomik Birleşmeler Teorisi ve Dünya Ekonomisinde Küreselleşme ve Bölgeselleşme Eğilimleri | Karluk R., (2002),s.215-260, Seyitoğlu H.,(2007), s.215-240. |
11 | Ulusal Gelir ve Dış Ödemeler Bilançosu | Karluk R., (2002), s.419-461., Seyitoğlu H.,(2007), s.310-342., Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), s.301-332. |
12 | Uluslar arası Para Sistemi ve Döviz Piyasası, Para-Faiz Oranları ve Döviz Kurları ve İşlemleri | Karluk R., (2002), s.489-513., Seyitoğlu H.,(2007), s.343-416., Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), s.332-398. |
13 | Dış Ticaret Politikalarıyla Ekonomik Kalkınma Arasındaki İlişkiler | Seyitoğlu H.,(2007), s.509-529. |
14 | Uluslar arası Ekonomik Sorunlar ve azgelişmiş Ülkeler | Seyitoğlu H.,(2007), s.535-561., Karluk R., (2002), s.651-675., Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), s.670-758 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Seyitoğlu H.,(2007) Uluslararası İktisat, Güzem Can Yay., İstanbul. Karluk R., (2002), Uluslararası İktisat, Beta Yay., İstanbul. Krugman, P.R. ve M. Obstfeld (1994), International Economics Theory and Policy, Harper Collins College Publishers, New York. Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler, Öğretim Üyesi Notları |
Ders Kaynakları | 1) Caves, R.E., Frankel, J.A. and Ronald W. Jones (2001), World Trade and Payments: An Introduction, Ninth Edition, The Addison Wesley Publishers, Boston. 2) Salvatore, D. (2004), International Economics, Eight Edition, John Wiley-Sons Publishers, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | X | |||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uluslararası ticaret ve ticaretten kazançların alternatif modellerini öğrenir | ||||||||||
2 | Uluslararası ticaret politikaları ve ticareti sınırlayıcı politika araçlarını öğrenir | ||||||||||
3 | Uluslararası finansal yapı ve analizlerini öğrenir; kur-faiz ve uluslararası sermaye akışkanlıklarını kavrar | ||||||||||
4 | Uluslararasılaşmanın ortaya çıkardığı temel sorunlar ve çözümleri öğrenir | ||||||||||
5 | Uluslararası kurumların oluşturduğu ekonomik yapıyı çözümler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |