Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kamu Ekonomisi | IKT 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EKREM GÜL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrenciye, devletin iktisadi faaliyetlerinin niteliği ve bunların birey, toplum ve ekonomi üzerindeki etkilerini değerlendirme yetisi sağlamaktır. Devletin birey ve toplumla olan ilişkisinin, iktisadi, politik ve hukuki analizi yapılmaktadır. Bu bağlamda ilkin neoklasik iktisat bağlamında kamu kesiminin piyasa ile bağlantısı, kamu malları, kamu harcamaları ve kamu gelirlerinin/vergilerin nitelikleri ve birey ve toplum üzerindeki etkileri incelenmektedir. Daha sonra ise kamu kesiminde karar almanın politik/kurumsal özellikleri vurgulanmakta, kamusal tercihler (public choices)ve sosyal tercihler(social choice) teorilerine değinilmektedir. Ayrıca maliye politikasının etkinliği tartışılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Refah Ekonomisi,Sosyal Refah,Kamusal Mal,Gelir Vergisi,Kamu Sektörü, Fayda-Maliyet Analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kamu ekonomisi için gerekli temel kavram ve prensipleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Temel kamu ekonomisi teorilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sosyal refah fonksiyonu oluşumlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Piyasa mekanizması ile dışsallıklar arasındaki ilişkileri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Vergilerin tasarruf, yatırım ve emek piyasasına etkilerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Devletin rolünün ekonomideki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Refah Ekonomisinde Tüketici fayda Fonksiyonu ve Maksimizasyon Problemi, Tam Rekabet ve Pareto Optimumu | - Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
2 | Sosyal Refah Fonksiyonu Formları | - Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
3 | Dış Etkiler ve Piyasa Mekanizması | - Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
4 | Kamusal Mal teorisi | - Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
5 | Vergilerin Tasarruf Üzerinde Etkileri, Vergileme ve Emek Arzı | - Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
6 | Vergilerin Yatırım Üzerinde Etkileri | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
7 | Sınav Haftası | |
8 | Verginin Yansıması, Dinamik Modellerde Vergi Yansıması | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
9 | Gelir Vergisinin Yönleri | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
10 | İçsel Büyüme Modellerinde Vergileme, Vergi Reformu | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
11 | Kamu Sektöründe Fiyatlama | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
12 | Vergilemenin Uluslar arası Boyutları | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
13 | Fayda-Maliyet Analizi | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
14 | Optimal Vergileme | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
Ders Kaynakları | Jha, Raghbendra, (1998), ?Modern Public Economics?, London and New Yourk, - M. Quigley, John and Eugene Smolensky, (1994), ?Modern Public Finance?, Harvard University Pres, England. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | X | |||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kamu ekonomisi için gerekli temel kavram ve prensipleri tanımlar. | ||||||||||
2 | Temel kamu ekonomisi teorilerini açıklar. | ||||||||||
3 | Sosyal refah fonksiyonu oluşumlarını açıklar. | ||||||||||
4 | Piyasa mekanizması ile dışsallıklar arasındaki ilişkileri analiz eder. | ||||||||||
5 | Vergilerin tasarruf, yatırım ve emek piyasasına etkilerini analiz eder. | ||||||||||
6 | Devletin rolünün ekonomideki etkilerini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 290 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |