Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Para Teorisi | IKT 539 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞÜKRÜ CİCİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Paranın anlamını açıklamak ve para-piyasa-devlet ilişkisini açıklamak bu dersin amacıdır. Ayrıca, merkez bankası ve alternatif para yaklaşımları üzerinde durmak bu derste amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Paranın anlamı, paranın değeri, para ve enformasyon bu derste yer almaktadır. Ayrıca, politik iş çevrimleri ve durumua göre ve kuralcı politikalar bu derste yer alan konular arasındadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Paranın anlamını bilir; | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Para, piyasa ve devlet ilişkisini değerlendirir; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Merkez bankasını tartışır; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Alternatif parasal rejimleri tanımlar; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Alternatif politika kurallarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, | |
6 | Eviews uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
7 | İç ve dış parayı açıklar; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
8 | Paranın değerini açıklar; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
9 | İktisadi yaklaşımları karşılaştırır; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, | |
10 | Paranın ekonomiy etkilediğini kabul eder. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paranın Anlamı | Mises, "The Theory of Money and Credit (1-4 ünite) ve Menger (1892) |
2 | Paranın Değeri | Mises, "The Theory of Money and Credit (4-7 ünite |
3 | Para ve enformasyon | Kocherlakota (1998) ve (2002) |
4 | Para, piyasa ve devlet | Wray (2004) makalesi, Rothbard (1990) |
5 | Devlet bankacılık konusunda bir rol üstlenmeli midir? | White (1999) (ünite 5), Rothbard (1990), White ve Boudreaux (1998 makalesi) |
6 | Merkez bankası davranışına ilişkin modeller: Senyoraj | Click (1998) makalesi |
7 | Politik iş çevrimleri | Nordhaus ve diğ. (1989) makalesi ve White (1999) (ünite 9) |
8 | Vize Sınavı | |
9 | Duruma göre ve zamanda tutarsızlık | Kydland ve Prescott (1977) makalesi ve White (1999) (ünite 10) |
10 | Alternatif parasal rejimler | White (1999) (ünite 11) |
11 | Özel fiyat tipi para | White (1999) (ünite 12) ve Hayek (1977) makalesi |
12 | Çoklu mal standardında rekabetçi ödemeler | White (1999) (ünite 13) |
13 | İç ve dış para | Cavalcanti (1999) |
14 | Eviews uygulama-makale yazımı | Ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve Öğretim Üyesi Notları |
Ders Kaynakları | 1. Lawrence H. White, The Theory of Monetary Institutions (Oxford: Blackwell, 1999) 2. Vera C. Smith, The rationale of Central Banking (Indianapolis: Liberty Press, 1990). 3. Ludwig von Mises, The Theory of Money and Credit, A liberty Classic Edition, 1980. 4. Murray N. Rothbard, What Has Government Done to Our Money, Ludwig von Mises Institute, 1990. 5. İlgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | X | |||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Paranın anlamını bilir; | ||||||||||
2 | Para, piyasa ve devlet ilişkisini değerlendirir; | ||||||||||
3 | Merkez bankasını tartışır; | ||||||||||
4 | Alternatif parasal rejimleri tanımlar; | ||||||||||
5 | Alternatif politika kurallarını analiz eder. | ||||||||||
6 | Eviews uygular | ||||||||||
7 | İç ve dış parayı açıklar; | ||||||||||
8 | Paranın değerini açıklar; | ||||||||||
9 | İktisadi yaklaşımları karşılaştırır; | ||||||||||
10 | Paranın ekonomiy etkilediğini kabul eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Sözlü Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |