Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi İstatistikler | IKT 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Matematik |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmayı, öğrencinin gerekli olduğu durumda uygun veri çözümleme yöntemini seçerek kullanabilme becerisini analiz yeteneğini geliştirmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders serilerin merkezi eğilimlerinin hesabını, serilerin değişkenlik ölçülerini, iktisadi endekslerin hesabını ve bunların istatistiksel paket programlarında uygulanmasını, ekonomik seri ve parametrelerin yorumlanmasını, Olasılık ve dağılımlarını, örnekleme ve hipotez testlerinin yapılmasını, regresyon ve zaman serisi testlerini ve bunların iktisat, işletme ve yönetim faaliyetlerinde kullanıldığı alanları kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistiksel temel kavramları açıklar ve temel istatistiksel işlemlerin yapılmasında yardımcı olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Endeksleri ve olasılıkları öğrenerek istatistiksel terimlerin kullanılmasını sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Olasılık yoğunluklarını ve matematiksel beklentileri öğrenmek yoluyla öngörü yapmayı sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İstatistiksel tahmin yoluyla tahmin yapmayı sağlar, karar alma mekanizmasını geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Regresyon ve korelasyon analizleriyle değişkenler arasındaki ilişkiyi anlamayı sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Zaman serileri yoluyla karmaşık iktisadi ilişkileri basitçe yorumlamayı sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve serilerde toplama çarpma kuralları | Freund ve Miller(2001), bölüm 1 ve EK A Öğretim üyesi notları Serper, Ö.(2004), bölüm 1,2,3,4,5 |
2 | Ortalamalar-1 | Serper, Ö.(2014),ilgili bölümler |
3 | Ortalamalar -2 | Serper, Ö.(2014),ilgili bölümler |
4 | Değişkenlik ve bölünme şekli | Serper, Ö.(2014),ilgili bölümler |
5 | Endeksler | Serper, Ö.(2014),ilgili bölümler |
6 | Olasılık Kuralları | Freund ve Miller(2001), ilgili bölümler |
7 | Olasılık dağılımları ve olasılık yoğunlukları | Freund ve Miller(2001), ilgili bölümler |
8 | Özel Olasılık Dağılımları | Freund ve Miller(2001), ilgili bölümler |
9 | İkili Dağılımlar ve Korelasyon | Freund ve Miller(2001), ilgili bölümler |
10 | istatistiksel tahmin, karar alma ve uygulamalar | Freund ve Miller(2001), bölüm 10,11 Serper, Ö.(2004), bölüm 13,14, 15,16 |
11 | Örnekleme dağılımları; t, Ki-kare ve F istatistikleri Ve uygulamaları | Serper, Ö.(2014),ilgili bölümler, Freund ve Miller(2001), bölüm 8 |
12 | Regresyon ve Korelasyon | Freund ve Miller(2001), Serper, Ö.(2014),ilgili bölümler, bölüm 19 Der, G. Ve Everitt B. S. (2002), SAS Institute (1991), SAS/ETS Software SAS Institute (1991), SAS/ETS Software SAS Institute (1991), SAS/ETS Software |
13 | Regresyon ve Korelasyon ve SAS Uygulaması | Serper, Ö.(2014),ilgili bölümler, öğretim üyesi notları |
14 | Zaman serileri çözümlemesi;birim kök, nedensellik ve eşbütünleşme testleri SAS uygulamaları | Gujarati, D.N.(1999), bölüm 21 Tarı (2008), bölüm 15 Der, G. Ve Everitt B. S. (2002), SAS Institute (1991), SAS/ETS Software, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kaynaklardaki kitaplar, makaleler ve Öğretim Üyesi Notları |
Ders Kaynakları |
Freund and Miller (2001), Matematiksel İstatistik, Çev: Ümit Şenesen, İstanbul: Literatüre.
Öğretim Üyesi Notları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | X | |||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İstatistiksel temel kavramları açıklar ve temel istatistiksel işlemlerin yapılmasında yardımcı olur | 5 | 5 | ||||||||
2 | Endeksleri ve olasılıkları öğrenerek istatistiksel terimlerin kullanılmasını sağlar | 5 | 5 | ||||||||
3 | Olasılık yoğunluklarını ve matematiksel beklentileri öğrenmek yoluyla öngörü yapmayı sağlar | 5 | 5 | ||||||||
4 | İstatistiksel tahmin yoluyla tahmin yapmayı sağlar, karar alma mekanizmasını geliştirir | 5 | 5 | ||||||||
5 | Regresyon ve korelasyon analizleriyle değişkenler arasındaki ilişkiyi anlamayı sağlar | 5 | 5 | ||||||||
6 | Zaman serileri yoluyla karmaşık iktisadi ilişkileri basitçe yorumlamayı sağlar | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Proje / Tasarım | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |