Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eski Anadolu Türkçesi Grameri I | ETD 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Batı Türkçesinin ilk yazılı döneminin genel Türkçe içerisindeki yerini, Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesi dönemine gelinceye kadar Türk dilinin geçirmiş olduğu evreleri incelemek ve ne gibi ortak ve farklı unsurların olduğunu ortaya koymak |
Dersin İçeriği | Türk dili tarihi içerisinde Batı Türkçesinin yeri. Karışık dilli eserlerin dil özellikleri. Batı Türkçesinin genel dil özellikleri. Bu dönemde yazılmış el yazmalarının dil özellikleri açısından taşıdıkları malzemenin önemi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Anadolu Türkçesinin genel Türkçe içindeki yerini tespit edebilen, | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
2 | Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesine kadar Türk dilinde gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Karşılaştırmalı bir çalışma ve derinlemesine inceleme yapabilme bilgi ve tecrübesine sahip olan, | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Eski Anadolu Türkçesinden Türkiye Türkçesine gelinceye kadar gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, | Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Eski Anadolu Türkçesinde cümle yapısını tespit edip inceleyebilen, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Eski Anadolu Türkçesi döneminde yazılmış eserler üzerinde dil incelemesi yapabilen öğrenciler. | Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkçenin yazı dili tarihi | |
2 | Oğuzlar | |
3 | Selçuklular ve Anadolu Selçukluları | |
4 | Anadolu Beylikleri | |
5 | Beylikler döneminde Oğuz yazı dili | |
6 | Karışık dillilik konusu | |
7 | Eski Anadolu Türkçesinde erken Azerbaycan Türkçesi izleri | |
8 | Ahmet Fakih, Çarhname | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Şeyyad Hamza, Kıssa-i Yusuf | |
11 | Şeyyad Hamza, Kıssa-i Yusuf | |
12 | Yunus Emre Divanı | |
13 | Yunus Emre Divanı | |
14 | Aşık Paşa, Garibname |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. ERCİLASUN,Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eski Anadolu Türkçesinin genel Türkçe içindeki yerini tespit edebilen, | ||||||||||||||
2 | Eski Türkçeden Eski Anadolu Türkçesine kadar Türk dilinde gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, | ||||||||||||||
3 | Karşılaştırmalı bir çalışma ve derinlemesine inceleme yapabilme bilgi ve tecrübesine sahip olan, | ||||||||||||||
4 | Eski Anadolu Türkçesinden Türkiye Türkçesine gelinceye kadar gerçekleşen ses ve şekil değişmelerini ve ortak noktaları tespit edebilen, | ||||||||||||||
5 | Eski Anadolu Türkçesinde cümle yapısını tespit edip inceleyebilen, | ||||||||||||||
6 | Eski Anadolu Türkçesi döneminde yazılmış eserler üzerinde dil incelemesi yapabilen öğrenciler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |