Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Çalgıları | THB 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk çalgılarının tarihi süreçte geçirmiş olduğu değişimi öğretmek.Türk Dünyasının Milli çalgı çeşitlerini ve özelliklerini öğretmek.Türklerde müziğin yeri hakkında bilgi edindirmek. Müziğin Türk kültüründeki yeri ve önemini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Türkiye Türkleri, Kazak Türkleri, Kırgız Türkleri, Özbek Türkleri, Yakut Türkleri, Azerbaycan Türkleri, Türkmenistan Türkleri ve diğer coğrafyalarda mevcut bulunan Türk topluluklarının kültürleriyle özdeşleşen çalgıların neler olduğu, ses özellikleri, şekil özellikleri, Bağlama, Tar, Kopuz, Komuz gibi müzik aletlerinin özellikleri ve kültürdeki yeri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk çalgılarının tarihi süreçte geçirmiş olduğu değişimi öğretmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk Dünyasının Milli çalgı çeşitlerini ve özelliklerini öğretmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türklerde müziğin yeri hakkında bilgi edindirmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Müziğin Türk kültüründeki yeri ve önemini öğretmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müziğin insan hayatındaki yeri. | |
2 | Kültür ve müzik münasebeti. | |
3 | Türklerde müzik | |
4 | Türk kültüründe müziğin yeri. | |
5 | Türk Dünyasında enstrüman çeşitleri. | |
6 | Kimlik ve müzik ilişkisi. | |
7 | Müziğin halk oyunlarındaki işlevi. | |
8 | Aşıklar, Kamlar, Oyunçiler. | |
9 | Şamanlarda müzik ve enstrüman. | |
10 | Seminerler | |
11 | Seminerler | |
12 | Bağlamanın hususiyetleri. | |
13 | Uzun havalar, Bozlaklar, Maya, Gazel, Hoyrat, Barak vs. | |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çinuçen Tanrıkorur "Türk Müzik Tarihi", Mehmet Kaygısız "Türklerde Müzik",ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkisi Tarihi C.I, Ankara, 2000.; SAY, Ahmet, Müzik tarihi, Ankara, 2000 ÖZTUNA, Yılmaz, Türk Musikisi Teknik ve Tarihi, İstanbul 1987; İLYASOĞLU, Evin, Zaman İçinde Müzik, İstanbul, 1994 (10 adet CD ile) |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | X | |||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk çalgılarının tarihi süreçte geçirmiş olduğu değişimi öğretmek. | ||||||||||||||
2 | Türk Dünyasının Milli çalgı çeşitlerini ve özelliklerini öğretmek. | ||||||||||||||
3 | Türklerde müziğin yeri hakkında bilgi edindirmek. | ||||||||||||||
4 | Müziğin Türk kültüründeki yeri ve önemini öğretmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |