Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metinlerle Türk Tasavvuf Edebiyatı ETE 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Dr. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Tasavvuf edebiyatını, dönemleri ve belli başlı temsilcileri ile örnek metinler eşliğinde öğretmek.

Dersin İçeriği

Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özellikleri, devirlere göre gelişmesi, temsilcileri, örnek eserlerin incelenmesi. Belli başlı tarikatlar; Tasavvuf edebiyatındaki (Tevhid, Münacaat, Naat, İlahi, Durak, Nefes vb.) türler ve (Vahdet-i vücûd , Devir nazariyesi, Hurûfîlik vb. ) farklı tasavvufî anlayışlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufun genel özelliklerini, belli başlı tarikatları ve temsilcilerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özelliklerini, devirlere göre geçirdiği değişiklikleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı temsilcilerini ve eserleri ile örnek metinlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı türlerini bilir. Örnek metinlerini yorumlar, bunlara dair hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Farklı tasavvufi anlayışları bilir ve bunların metinlere yansıyan şekilleri arasında karşılaştırma yapar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mevlânâ'nın Mesnevî'si ve metin örnekleri.
2 Yunus Emre ve ilâhilerinden örnekler.
3 Şeyyâd Hamza, Âşık Paşa ve Gülşehrî'nin eserlerinden örnekler.
4 Kadı Burhâneddîn, Nesîmî ve divanlarından örnekler.
5 Hacı Bayram-ı Velî ve Hacı Bektâş-ı Velî'nin eserlerinden örnekler.
6 Eşrefoğlu Rûmî ve divanından örnekler.
7 Akşemseddin, Hamdullah Hamdi ve şiirlerinden örnekler.
8 Niyâzi-i Mısrî ve divanındaki ilâhiler.
9 ARA SINAV
10 Fuzûlî'nin eserlerinde tasavvuf ve divanının bu yönden incelenmesi.
11 İsmail Hakkı Bursevî, Azîz Mahmud Hüdâyî ve divanlarından örnekler.
12 Sezâyî-i Gülşenî, Sunullah Gaybî ve divanlarından örnekler.
13 Şeyh Gâlib, Esrâr Dede ve divanlarından örnekler.
14 Leskofçalı Gâlib, Yenişehirli Avnî ve divanlarından örnekler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Tasavvuf, Mahir İz, Rahle Yayınları, İstanbul, 1969.
2. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami BANARLI, MEB Yayınları, İstanbul, 1971.
3. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973.
4. İslâmî Türk Edebiyatı Tarihi, Abdurrahman GÜZEL,
5. Edebiyatta İcaz, Mustafa Tatcı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1997.
6.Tasavvufî Şiir Şerhleri, Ömür CEYLAN, Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2000.
7.Cemil Çiftçi, Tasavvuf Kitabı, Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. X
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tasavvufun genel özelliklerini, belli başlı tarikatları ve temsilcilerini bilir.
2 Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özelliklerini, devirlere göre geçirdiği değişiklikleri bilir.
3 Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı temsilcilerini ve eserleri ile örnek metinlerini bilir.
4 Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı türlerini bilir. Örnek metinlerini yorumlar, bunlara dair hüküm verir.
5 Farklı tasavvufi anlayışları bilir ve bunların metinlere yansıyan şekilleri arasında karşılaştırma yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6