Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metinlerle Türk Tasavvuf Edebiyatı | ETE 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Dr. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Tasavvuf edebiyatını, dönemleri ve belli başlı temsilcileri ile örnek metinler eşliğinde öğretmek. |
Dersin İçeriği | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özellikleri, devirlere göre gelişmesi, temsilcileri, örnek eserlerin incelenmesi. Belli başlı tarikatlar; Tasavvuf edebiyatındaki (Tevhid, Münacaat, Naat, İlahi, Durak, Nefes vb.) türler ve (Vahdet-i vücûd , Devir nazariyesi, Hurûfîlik vb. ) farklı tasavvufî anlayışlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufun genel özelliklerini, belli başlı tarikatları ve temsilcilerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özelliklerini, devirlere göre geçirdiği değişiklikleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı temsilcilerini ve eserleri ile örnek metinlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı türlerini bilir. Örnek metinlerini yorumlar, bunlara dair hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Farklı tasavvufi anlayışları bilir ve bunların metinlere yansıyan şekilleri arasında karşılaştırma yapar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mevlânâ'nın Mesnevî'si ve metin örnekleri. | |
2 | Yunus Emre ve ilâhilerinden örnekler. | |
3 | Şeyyâd Hamza, Âşık Paşa ve Gülşehrî'nin eserlerinden örnekler. | |
4 | Kadı Burhâneddîn, Nesîmî ve divanlarından örnekler. | |
5 | Hacı Bayram-ı Velî ve Hacı Bektâş-ı Velî'nin eserlerinden örnekler. | |
6 | Eşrefoğlu Rûmî ve divanından örnekler. | |
7 | Akşemseddin, Hamdullah Hamdi ve şiirlerinden örnekler. | |
8 | Niyâzi-i Mısrî ve divanındaki ilâhiler. | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Fuzûlî'nin eserlerinde tasavvuf ve divanının bu yönden incelenmesi. | |
11 | İsmail Hakkı Bursevî, Azîz Mahmud Hüdâyî ve divanlarından örnekler. | |
12 | Sezâyî-i Gülşenî, Sunullah Gaybî ve divanlarından örnekler. | |
13 | Şeyh Gâlib, Esrâr Dede ve divanlarından örnekler. | |
14 | Leskofçalı Gâlib, Yenişehirli Avnî ve divanlarından örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Tasavvuf, Mahir İz, Rahle Yayınları, İstanbul, 1969. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | X | |||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasavvufun genel özelliklerini, belli başlı tarikatları ve temsilcilerini bilir. | ||||||||||||||
2 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özelliklerini, devirlere göre geçirdiği değişiklikleri bilir. | ||||||||||||||
3 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı temsilcilerini ve eserleri ile örnek metinlerini bilir. | ||||||||||||||
4 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı türlerini bilir. Örnek metinlerini yorumlar, bunlara dair hüküm verir. | ||||||||||||||
5 | Farklı tasavvufi anlayışları bilir ve bunların metinlere yansıyan şekilleri arasında karşılaştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |