Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şiir Metodolojisi YTE 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY AÇAR,  Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, edebiyat bilimi temellerinin, edebi metinleri inceleme konusunda mevcut kuram ve yöntemlerin, metinler üzerindeki uygulamalarına yardımcı olacak biçimde öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımlar. Şaire yönelik tutum ve psikanalitik inceleme, okura yönelik tutum ve duygudaşlık, metne yönelik tutum, göstergebilim vb. yaklaşım tarzları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat tarihi, tenkidi ve teorisi hakkında bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımları sıralar ve bu temel yaklaşımları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımları uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımları karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Şiir incelemesini geliştirir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımlar ile ilgili hükme varır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyat Ve Edebiyat İncelemesi
2 Edebiyatın Mahiyeti, Edebiyatın Fonksiyonu
3 Edebiyat Teorisi, Tenkidi, Tarihi
4 Genel, Mukayeseli Ve Milli Edebiyat Kavramları
5 Edebiyatın Dıştan İncelenmesi
6 Edebiyat Ve Biyoloji, Edebiyat Ve Psikoloji, Edebiyat Ve Toplum, Edebiyat Ve Felsefe, Edebiyat Ve Diğer Güzel Sanatlar.
7 Bir Edebi Sanat Eserinin Var Oluşu
8 Ses Uyuşması, Ritim Ve Vezin, Kafiye ve dğr.
9 ARASINAV
10 Edebiyatın İçten İncelenmesi
11 Üslup Ve Üslûp İncelemeleri
12 İmaj, Metafor, Sembol, Mit
13 Edebiyat Türleri
14 Edebiyat Tarihi. Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Rene Wellek- Austin Warren, Theory Of Literature /Edebiyat Biliminin Temelleri. çev. A.E.Uysal, Ankara 1983;
2.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı, çev. Esen Tarım, 1990;
3.Q.Skinner, Çağdaş Temel Kuramlar, çev. Ahmet Demirhan, 1997;
4.Todorov, Edebiyat Kuramı;
5.H.Akay, Şiir Dili Gizli Dil; Şiir Metodolojisi, Ders Notları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Edebiyat tarihi, tenkidi ve teorisi hakkında bilgisini geliştirir.
2 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımları sıralar ve bu temel yaklaşımları açıklar.
3 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımları uygular.
4 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımları karşılaştırır.
5 Şiir incelemesini geliştirir.
6 Şiir incelemelerindeki temel yaklaşımlar ile ilgili hükme varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6